Humpback Whale Vuurland Beagle Channel

Vuurland en Ushuaia, een trip naar het einde van de wereld.

Tijdens onze lange reis door Chili en Argentinië mocht een rit naar Vuurland niet ontbreken. De grootste stad, Ushuaia, wordt in de wandelgangen "het einde van de wereld" genoemd. Hier eindigen de Zuid Amerikaanse autowegen en kun je alleen nog per boot verder. Wij ontdekten de bijzondere wereld van Tierra del Fuego en het Beagle kanaal, vol wildlife, ongerepte natuur, ruige kusten en wandelmogelijkheden. Een gebied dat je zeker moet bezoeken als je de kans krijgt.

Vuurland.

De eerste zeevaarders die vanuit Europa door het Beagle kanaal voeren zagen de enorme kampvuren van de inheemse bewoners al van verre. Dit was de inspiratie voor de naam Tierra del Fuego of Vuurland. Vuurland is een archipel met meerdere eilanden, verdeeld over Chili en Argentinië,  waarvan de meeste mensen net als wij Isla Grande de Tierra del Fuego bezoeken.

Aan het eind van de lange weg naar het zuiden vind je Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. Hier leggen in de zomermaanden regelmatig cruiseschepen aan en kunnen de liefhebbers ( voor een aardige duit) zelf op een schip stappen richting Antarctica. Een bijzonder gebied waar de wind flink tekeer kan gaan, het water op de rotsen beukt en je al snel "het einde van de wereld gevoel" krijgt.

Vuurland Argentinië

Een heftige tocht op de ferry.

Als we op dag één met ons camperbusje de veerpont naar Vuurland op rijden gaat het enorm tekeer. Ik durf mijn ogen bijna niet open te doen op de zwaar schommelende boot, bang om binnen een paar tellen al zeeziek te worden. De horizon is ver te zoeken en ik ben blij wanneer we na een uur op het eiland aankomen. Tijdens de rest van de dag worden we geteisterd door de wind en moeten we twee handen aan het stuur houden en onze snelheid aanpassen om niet van de weg geblazen te worden. De stuurbekrachtiging is onze beste vriend.

Vreemd genoeg hebben we de rest van de tijd die we op Vuurland zijn bijna geen wind. De plek waar we het meest voor gewaarschuwd werden blijkt een windstil, mak lammetje. We maken prachtige wandelingen onder strak blauwe luchten en een geweldige tocht met een boot waarbij we oog in oog staan met pinguïns, walvissen en dolfijnen. Onze terugreis met de pont is echt geweldig. We worden vergezeld door grote groepen kleine zwart-witte dolfijnen die door de golfslag van de boot springen. Wat een week!

Street Art bij aankomst op Vuurland

Welkom op Vuurland!

Op weg naar Ushuaia

Er is zo veel te zien en doen op Vuurland dat we wel weken zouden kunnen vullen. Helaas hebben we ongeveer een week de tijd voordat we ons camperbusje in moeten leveren. Daarom besluiten we direct door te rijden naar Ushuaia.De natuur gaat van vrij kaal naar steeds ruiger.

We kamperen onderweg op een day-use area. Dat is het leuke van Chili, kamperen is nog relatief onbekend en mag eigenlijk overal. En zo staan we de eerste nacht helemaal alleen midden in de natuur. Een vos komt tussen het afval scheumen en de volgende dag worden we gewekt door een groep Guanaco's.

Op dag 2 passeren we een hoge pas waar (in maart) al de eerste sneeuw ligt. Daarna dalen we af en slaat het weer om. De wind gaat liggen en de zon komt tevoorschijn.

wildcamping eerste nacht op Vuurland

sneeuw op pas bij Ushuaia

Ushuaia, dé stad van Vuurland.

In het eerste deel van de 20e eeuw werd Ushuaia opgebouwd rondom een gevangenis voor zware criminelen (lekker ver weg van de bewoonde wereld 😉 ). Tegenwoordig is de gevangenis gesloten en de stad in trek bij toeristen. Wij kijken onze ogen uit want het einde van de wereld is verdacht goed toegerust. Zo vind ik hier eindelijk het kabeltje van mijn camera, die ik in Santiago al kwijtraakte en echt nérgens anders kon vinden.

We slenteren langs de waterkant en laven ons aan lekkere koffie met taart. De grote hoeveelheid aan fijne restaurantjes en leuke winkels zorgt bijna voor een overkill na al die weken in de natuur. Ushuaia is dé uitvalsbasis voor de mooiste plekken van Vuurland.

Onze eerste dag in Ushuaia sluiten we af met een deel van de Glaciar Martial hike. Helaas hebben we niet genoeg tijd om hem af te maken want hoe hoger we komen hoe mooier het wordt.

straatbeeld Ushuaia

oude boot in haven Ushuaia

Glaciar Martial hike Ushuaia

Nationaal Park Tierra del Fuego

Het nationaal Park Tierra del Fuego ligt net buiten Ushuaia en heeft een overvloed aan ongerepte natuur. We rijden er met de camper naartoe en kopen ons toegangskaartje, dat tevens bewijs is om te mogen kamperen op één van de campings (hier geen wild kamperen). Op de eerste dag wandelen we de prachtige Costera Trail en genieten van de ruige kustlijn en vergezichten.

Op de tweede ochtend wandelen we naar Mirador Lapataia. Hier is het officiële einde van de Pan American Highway. Een weg waarop we al diverse keren reden in meerdere landen en natuurlijk tikken we graag even het eindpunt aan. Daarna is er alleen nog maar water en ijsbergen! Na de lunch rijden we terug naar Ushuaia.

Costera Trail, hiking Tierra del Fuego

roofvogel op Vuurland

campsite Tierra del Fuego National Park

A hotel with a view!

Na drie weken in de camperbus en wildkamperen verwennen we onszelf met vers beddengoed, zachte handdoeken en een uitgebreid ontbijtbuffet. Omdat we aan de rand van het seizoen zitten hebben we een goede deal gevonden bij hotel Los Acebos. Normaal gesproken is dit een redelijk duur hotel maar nu geven ze een flinke korting op de reguliere prijs.

Het hotel ligt op een helling net ten noorden van de stad. Vanaf elke kamer, de hotellounge en in het restaurant geniet je van een spectaculair uitzicht over Ushuaia en het Beagle kanaal. (Voor de wintersportfanaten; het hotel ligt vlakbij een skihelling).

Ben jij ook op zoek naar een mooi hotel op Vuurland? Dan kan ik je Los Acebos echt aanbevelen. Klik hier direct door voor meer informatie en om het hotel te boeken.

hotel Los Acebos Ushuaia

Wandelen door het veen bij Laguna Esmeralda

Nadat we ons een dag in luxe gewenteld hebben is het tijd om weer tot actie over te gaan. We wandelen een route bij Laguna Esmeralda, ten noorden van de stad. Het is één van de populairdere wandelingen in de buurt van Ushuaia dus helemaal alleen zijn we niet. De wandeling gaat een stukje door het bos, langs bergen en een rivier, over uitgestrekte veenvlaktes en eindigt bij het prachtige meer van Laguna. De bevers die in het gebied zitten zien we helaas niet maar we vermaken ons prima. 's Avonds parkeren we de camper vlakbij op een kleine day use area waar we helemaal alleen staan. Wat een stilte!

Laguna Esmeralda hike Vuurland

pitbog Laguna Esmeralda hike

Pinguïns en walvissen.....

Op onze laatste dag in Ushuaia maken we een boottour met Piratour, de kaartjes kochten we 2 dagen geleden. 's Morgens in alle vroegte stappen we in de haven op de bus die ons naar Estancia Herberton brengt. Hier krijgen we een rondleiding in het maritiem museum en daarna gaat het echte werk beginnen.

We stappen op een kleine boot naar Isla Martillo waar we pinguïns zullen gaan spotten. Onderweg worden we verrast door twee Humpback Whales die vlak bij de boot opduiken en een tijd om ons heen zwemmen. Wat gaaf! Ook de pinguïns laten zich van hun beste kant zien en poseren geduldig voor onze camera's.

maritiem museum Estancia Herberton

Humpback Whale Vuurland Beagle Channel

Pinguins op Isla Martillo Vuurland

Pinguïn bij Isla Martillo Vuurland

Dolfijnen, zeeleeuwen en nog meer walvissen.....

Nadat we zijn terug gevaren met de kleine boot stappen we op een grote boot die ons via het Beagle kanaal naar Ushuaia terug zal brengen. Op het programma staan rotsen met zeeleeuwen en de vuurtoren maar het menu wordt uitgebreid met nog wat extra ingrediënten. Diverse keren zwemmen er zeeleeuwen én dolfijnen om de boot heen. Daarnaast zien we wederom Humpback Whales maar ook kleinere Minky Whales.

Het kan niet op vandaag, de zon schijnt er heerlijk bij en het water is vlak, wat een FANTASTISCHE dag!

vuurtoren Ushuaia

zeeleeuwen Ushuaia

dolfijnen op het Beagle kanaal

De terugreis

Na deze geweldige tocht beginnen we aan het eerste deel van de terugreis naar het vasteland. De hoge pas waar een week geleden sneeuw lag is nu helemaal groen, wat een gekke gewaarwording. We slapen nog een keer op de day-use area en worden opnieuw wakker gemaakt door de Guanaco's. Op de veerpont is het genieten geblazen. Van het zonnetje, van de mini dolfijntjes en van de grote wagens met schapen die bijna het hele dek in beslag nemen.

dolfijn veerboot Vuurland

En zo komt een eind aan onze tijd op Vuurland. Een bijzondere plek die zich moeilijk laat omschrijven en die je eigenlijk het beste zelf moet gaan verkennen!

Handig om te weten over Vuurland:

• Beste reistijd tussen december en maart.
  • Het weer kan snel omslaan dus neem laagjes kleding mee.
  • Houd rekening met zware windstoten als je de weg op gaat en geniet van windstilte.
  • Ga je kamperen en zelf koken? Rio Grande en Ushuaia hebben grote supermarkten.
  • Het mooiste deel bevind zich in het zuiden van het eiland.
  • Let op; je passeert landsgrenzen en mag niet al het eten meenemen. Ook de munteenheid van beide landen is anders.
  • De pinguïns zijn er in het broedseizoen en tijdens het ruien, rond eind maart/april trekken ze weg.

Als je dit leuk vindt....

lees dan zeker mijn verslag over de W-trekking in Torres del Paine!

Of klik hier door voor al mijn blogs over Chili en Argentinië.

Torres del Paine Chileens Patagonië W-trek

Geplaatst in Argentinië, Chili, Zuid-Amerika.