Pieterpad etappe Braamt Millingen

Pieterpad route: wandelen van Braamt naar Millingen en Groesbeek

Vorig jaar begon ik het met wandelen van het Pieterpad. In totaal wandelde ik 8 hele en één halve etappe(s) van de Pieterpad route. In verschillende jaargetijden, soms alleen maar ook met mijn man Frank en vriendin Paula. Samen met haar wandelde ik in juni 4 Pieterpad etappes tussen Venlo en Groesbeek. Een heerlijk vriendinnenuitje dat we dit voorjaar herhaalden.

Deze keer wandelen we de etappes op de route van Braamt naar Millingen én die van Millingen naar Groesbeek. We kiezen we er niet voor om onderweg te overnachten maar ik slaap gezellig bij Paula in Groesbeek. In dit blog lees je mijn ervaring en tips voor het wandelen van de Pieterpad route tussen Braamt en Groesbeek.

Weekendje Pieterpad, route Braamt Millingen Groesbeek

Vorig jaar eindigde onze Pieterpad route in Groesbeek. Een geweldige ervaring die naar meer smaakte. We namen ons voor om in het najaar nog twee etappes vanuit Groesbeek te wandelen maar het kwam er niet meer van. Begin dit jaar prikten we een weekend in onze agenda's.

De Pieterpad route vanuit Groesbeek

En zo rijd ik op een zaterdag in april naar Groesbeek voor een weekend wandelen op het Pieterpad. Vanaf hier gaan we onze Pieterpad route uitstippelen.

Op dag 1 rijden we met mijn auto naar Millingen waar ik een goede parkeerplaats vlakbij het Pieterpad vind. De auto blijft staan en wij wandelen weer terug naar Groesbeek. 's Avonds gaan we lekker uit eten en kletsen we tot in de late uurtjes.

Op dag twee brengt de vriend van Paula ons naar Braamt waar we beginnen met de wandeling naar Millingen. Aan het eind van de wandeling rijden we weer met mijn auto naar Groesbeek en komt er een eind aan ons gezellige wandel weekend op het Pieterpad.

Nieuwsgierig naar de rest van mijn ervaringen? Lees hier alles wat je moet weten over het Pieterpad lopen.

Pieterpad etappe Braamt naar Millingen, routegegevens

• Totale afstand van deze Pieterpad etappe: 24 km, gemarkeerd in 2 richtingen.
  • Let op! O.V. tussen Braamt en Millingen is erg tijdrovend. Bus en trein via Nijmegen, Arnhem en Doetinchem. Reistijd 2 uur.
  • Parkeren: tegenover Langestraat 23, Braamt of Heerbaan Millingen aan de Rijn.
  • Horeca: aan het begin en eindpunt van de etappe. Onderweg: Pannenkoekhuys Hoch Elten en meerdere restaurants in Tolkamer.
  • Startpunt: Graaf Hendrikstraat 2, Braamt of Heerbaan 115, Millingen ad Rijn.
  • Eindpunt: Heerbaan 115, Millingen ad Rijn of Graaf Hendrikstraat 2, Braamt.
  • NB: in de winter vaart het veer naar Millingen niet en wandel je een alternatieve route!

Pieterpad etappe Millingen naar Groesbeek, routegegevens

• Totale afstand van deze Pieterpad etappe: 20 km, gemarkeerd in 2 richtingen.
  • O.V. tussen Millingen en Groesbeek, ongeveer een uur, via Nijmegen.
  • Parkeren: Heerbaan Millingen aan de Rijn of Houtlaan Groesbeek.
  • Horeca: aan het begin en eindpunt van de etappe. Onderweg: Pannenkoekenrestaurant de Duivelsberg.
  • Startpunt: Heerbaan 115, Millingen ad Rijn of Dorpsstraat 32 Groesbeek.
  • Eindpunt: Dorpsstraat 32, Groesbeek of Heerbaan 115, Millingen ad Rijn.

Het Pieterpadboekje

Wil je zelf dit deel van de Pieterpad route wandelen? Tijdens het wandelen van deze Pieterpad etappes maak je gebruik van deze gids:

Dag 1, Pieterpad etappe Millingen aan de Rijn Groesbeek

Eén van die dingen die het Pieterpad zo fijn maakt is dat je hem makkelijk zo in kunt delen als je zelf wilt. Omdat Paula vandaag nog gasten in B&B Botterpot heeft starten we wat later zodat ze haar gasten uit kan zwaaien. De route van Millingen naar Groesbeek is wat korter en daardoor uitermate geschikt voor onze eerste wandeldag op het Pieterpad.

Nadat we mijn auto hebben geparkeerd starten we met wandelen. De eerste voorzichtige bloemen laten zich zien maar we merken aan alles dat het een koud voorjaar is. Veel blad is er nog niet aan de bomen en de start is fris en grijs. Maar we kletsen lekker bij en dat is al de helft van de pret.

Waar boven onder is bordje langs route Pieterpad Millingen Groesbeek

Kerkje langs Pieterpad route Millingen Groesbeek

De paden op de lanen in

Het eerste deel van onze route van vandaag gaat over brede grind- en zandpaden door het buitengebied. Onderweg passeren we enkele boerderijen én spotten we al diverse andere Pieterpad wandelaars. Met de Pieterpadboekjes in de hand en net als wij gezellig keuvelend. De pas er lekker in, zo blijven we op temperatuur en vliegen de eerste kilometers voorbij. Het Pieterpad gaat af en toe ook door Duitsland en ook op deze etappe tikken we de grens regelmatig aan.

Pieterpad etappe Millingen Groesbeek

Wandelen door het buitengebied van Millingen aan de Rijn

Pieterpad route Millingen Groesbeek

Over het boerenlandpad naar Leuth

Het grintpad gaat over in een graspad tussen de akkers. Dit boerenlandpad is opengesteld voor wandelaars en ook honden mogen mee lees ik op het bordje. Naast enkele wandelaars en een trekker horen en zien we alleen de vogels. Langzaam aan komt het zonnetje er wat door piepen en we krijgen het zowaar warm. De eerste laag gaat uit, lekker.

Leuth is een klein dorpje waar we uiteindelijk net iets te lang langs de doorgaande weg wandelen voor we weer het buitengebied induiken. Daar zoeken we een bankje en gaan we even zitten voor ons eerste broodje mét uitzicht op de Gelderse Poort.

kunstwerk van stenen langs route Pieterpad

Boerenlandpad op etappe Pieterpad Millingen Groesbeek

wandelen Pieterpad route etappe Millingen Groesbeek

Wandel weekend op het Pieterpad

aankomst in Leuth met Pieterpad

De eerste voorzichtige bloesem bij binnenkomst in Leuth

Een stukje Duitsland op de Pieterpad route

Na de lunch wandelen we verder langs de Gelderse Poort. Op de dijk en niet echt door het groen, dat vinden we wel jammer. Het duurt niet lang voor we de grens tussen Nederland en Duitsland oversteken. Daarna gaat het via verharde paden door het groen naar het kleine Duitse dorpje Zyfflich.

Een kilometer later vertelt een historische grenspaal ons dat we wederom de grens oversteken. Laat vriendschap helen wat grenzen delen staat er op de paal, ik vind het mooi. De Pieterpad route gaat verder langs het groen rond een paar kleine meertjes en dan richting een drukke weg. Daarna beginnen we aan ons favoriete deel van deze etappe.

boerenschuur langs Pieterpad route

Oude boerenschuur in Zyfflich

Grenspaal pieterpad route Millingen Groesbeek

wandelen op de grens van Nederland en Duitsland

Het mooiste deel van deze Pieterpad route

Het laatste deel van de Pieterpad route tussen Millingen en Groesbeek vinden we het mooist. Niet alleen wordt het landschap steeds glooiender maar we wandelen ook door delen met bos en beekjes. Een gebied wat we beiden kennen en waar we ook al vaker wandelden. Het is geen wonder dat talloze wandelroutes door dit gebied komen.

Zo wandelde ik met Frank al via de Duivelsberg over de N70 route maar ook onze Walk of Wisdom wandelvakantie passeerde Groesbeek. Mooi is het hier in elk seizoen, dat is het eerste wat ik denk maar het állermooist in de herfst!

De eerste klim op Pieterpad etappe Millingen Groesbeek

De eerste echte klim op deze etappe van het Pieterpad

Het glooiend heuvellandschap rond Groesbeek

Niet lang nadat we de Duivelsberg achter ons hebben gelaten komen we de gasten van Paula tegen. Ook zij  wandelen een deel van het Pieterpad. "Mooi hé" zeggen we tegen elkaar. "Grappig dat we elkaar hier weer tegenkomen, het kon ook eigenlijk niet anders".

De glooiende bospaden en trappetjes zijn een prima oefening voor de kuitspieren. De vergezichten over de uitgestrekte velden mooi. Voor we het weten naderen we Groesbeek en niet veel later komt er een eind aan onze eerste etappe van dit wandelweekend op het Pieterpad. Tijd voor een lekkere douche en een hapje eten in Groesbeek.

Etappe Pieterpad Millingen Groesbeek

Wandelen op rand van bos en akkers

Pieterpad lopen etappe Millingen Groesbeek

Wandelroute Pieterpad etappe Millingen Groesbeek

Nog wat kaal maar nu al mooi, de heuvels rond Groesbeek

De eerste klim op deze etappe van het Pieterpad

Dag 2 Pieterpad route, etappe Braamt Millingen

Na een goede nachtrust gaan we op onze tweede dag al redelijk vlot op pad. Vanuit Groesbeek is het nog een klein uur rijden naar Braamt en dan "moeten" we ook nog 24 kilometer wandelen.

Nadat we Braamt hebben verlaten wandelen we een tijd op de rand van bos en akkerland. Daarna beginnen we al snel aan een heel mooi stuk van de route. In het Bergherbos (niet te verwarren met het Bergerbos bij Apeldoorn) gaat het continu op en neer over glooiende bospaden. En juist dat glooiende is wat het voor ons extra mooi maakt. Een goede start van deze etappe.

Pieterpad route Braamt Millingen

Wandelen op de rand van bos en akkerland

glooiend bospad in Bergherbos Pieterpad route

Lekker veel hoogteverschil in het landschap

bordje Pieterpad Route in Bergherbos Braamt

Uitkijktoren Hulzenberg

En dan duikt er ineens een toren voor ons op. Uitkijktoren Hulzenberg is gebouwd in opdracht van de gemeente en al het hout komt uit het Bergherbos zelf. Vanaf de hoge toren, die 82,4 m boven NAP uitsteekt, heb je een prima uitzicht naar alle kanten.

Op een heldere dag kijk je uit tot ver over de Veluwezoom. Vandaag is het uitzicht wat minder maar zeker wel de moeite waard. Wel waait het erg hard en is het fris boven dus na een korte blik dalen we af om op een bankje aan de voet onze eerste boterham op te eten.

uitkijktoren Hulzenberg in Bergherbos

Uitzicht vanuit Uitkijktoren Hulzenberg

Het uitzicht vanaf de toren is ook mooi op een grauwe dag

De foute Pieterpad route

Als we ons brood ophebben wandelen we verder. "Niet die kant op want dat is het Noaberpad" zeg ik tegen Paula. Het Pieterpad en Noaberpad kruisen elkaar wel vaker op dit deel van de Pieterpad route dus het is even opletten geblazen. Als we even later bij een splitsing komen ga ik toch twijfelen dus pak ik de gps erbij.

Pf, net op tijd want we waren dus gewoon het Noaberpad aan het volgen. Omdat de naam niet op elke rood-witte markering aangegeven staat kun je best wel even verkeerd lopen. We wandelen terug naar de uitkijktoren en daar zien we wat we hebben gemist. Rechtsaf en niet rechtdoor.....

Route naar Hoch Elten

Nadat we het Bergherbos hebben verlaten wandelen we via een klein stukje open heidelandschap richting de Eltenberg en Hoch Elten. We bevinden ons wederom in Duitsland, wel leuk zo'n grensoverschrijdende route. Eigenlijk hebben we wel zin in een kopje koffie maar het pannenkoekenhuis langs de route is gesloten. Het alternatief is afdalen het dorp in en daar hebben we geen zin in. Dus wandelen we verder langs het kerkje van Hoch Elten en over kleine paadjes met uitzicht op het lager gelegen dal. Nadat we Hoch Elten voorbij zijn dalen door het bos af richting Spijk.

Pieterpad etappe Braamt Millingen

Kerkje van Hoch Elten

Bospad bij Hoch Elten Pieterpad route

Even slikken en weer doorwandelen

Bij het verlaten van het bos wandelen we alleen nog maar over (rustige) verharde wegen tot we bij Spijk komen. Daar wacht ons een onaangename verrassing. De Pieterpad route gaat namelijk verder via een drukke weg waar je in de berm moet lopen. Een deel kunnen we nog vermijden door het, ook niet echt spannende, klompenpad te bewandelen maar dan houdt het op.

Terwijl de auto's langs ons razen heb ik de neiging om te gaan rennen, wat een verschrikking. Paula had ergens gelezen dat men dit deel uit de Pieterpad route wil schrappen maar zover is het helaas dus nog niet. Uiteindelijk komen we zonder kleerscheuren in Tolkamer aan waar we even een kopje koffie drinken op een terrasje aan het water.

Uitzicht op kerkje Hoch Elten vanaf Pieterpad route

Uitzicht op het kerkje Hoch Elten vanaf de Pieterpad route

Het fiets en voetveer richting Millingen

Via het gezellige Tolkamer wandelen we door recreatiegebied Gelderse Poort richting het veerpontje van Millingen. In de wintermaanden vaart dit fiets en voetveer niet en moet je een andere route volgen. We vinden weer wat rust in de natte natuur om ons heen en het gezellig gekleurde bloementapijt in het gras.

Tot onze verbazing staan we redelijk snel bij het veer. Gek want op het bordje stond dat het nog 4 kilometer was, of hebben we nu verkeerd gekeken? In ieder geval zijn we blij want anders moesten we misschien wel een uur wachten. Het veer gaat namelijk 1 keer per uur en in drukke tijden vaker maar op deze wat frisse maandag is het niet echt druk.

Na de korte oversteek is het nog een paar minuten wandelen en dan staan we weer bij de auto. "Gek, het voelt alsof we hier echt dagen geleden waren in plaats van gisteren" zegt Paula. Tevreden rijden we weer naar Groesbeek waar we afsluiten met een lekker sapje en appelflap in het zonnetje. En zo komt er alweer een eind aan ons weekend op het Pieterpad. "Volgende keer nog een paar etappes in Zuid-Limburg?" vraagt Paula. "Ja, leuk plan. Proost, op het Pieterpad"!

recreatiegebied Gelderse Poort

De route gaat o.a. door recreatiegebied Gelderse Poort

Wandelen door Gelderse Poort

fiets en voetveer Millingen

Het fiets en voetveer Millingen vaart alleen in de zomermaanden

Wij hadden een heerlijk weekend op het Pieterpad. Het is niet het mooiste deel van de route maar we hopen dat de wijzigingen doorgevoerd worden. Dat zou de ervaring op de etappe Braamt Millingen een stuk mooier maken.

Wat is jouw favoriete deel van de Pieterpad Route? Al mijn tips en wandelblogs lees je hier.

Geplaatst in meerdaagse wandelroute, Pieterpad, wandelen, wandelen in Gelderland, Wandelen in Nederland, wandelvakantie.