op de rand van heide en bos Trage Tocht Wellerlooi

Trage Tocht Wellerlooi; gevarieerde route van 16 kilometer.

Ik ben een enorm fan van de Trage Tochten. Deze wandelroutes zijn uitgezet door routemaker Rob Wolfs en gaan voornamelijk over onverharde paden. Toen Rob een oproep deed of mensen mee wilden helpen om zijn Trage Tochten in Limburg na te lopen was ik gelijk enthousiast. Rob koos voor ons de Trage Tocht Wellerlooi uit. Deze gevarieerde route voert je o.a. door het Nationaal Park De Maasduinen. Over heuvelachtige stuifduinen, langs uitgestrekte heidevelden met vennen en door de uiterwaarden van de Maas. Een prachtige wandeling die we zeker nog eens gaan lopen. Wandel je met ons mee?

Trage Tocht Wellerlooi langs de heide

De Trage tocht Wellerlooi

Op een frisse en zonnige winterdag in januari wandelen we de Trage Tocht Wellerlooi. Wanneer we wakker worden blijkt de wekker het niet gedaan te hebben en is het al kwart voor tien! Snel kleden we ons aan, ontbijten en smeren een broodje om mee te nemen. Wanneer ik de autoruiten krab til ik de ruitenwisser op die spontaan uit zijn houder valt. Ik denk hem er even in te klikken maar dat lukt niet. Na een kwartier rommelen zit hij er eindelijk weer in en kunnen we op pad. Iets verder blijkt dat ik mijn blad met de routebeschrijving niet heb meegenomen en moeten we weer naar huis rijden om die op te halen. Pfff.

Gelukkig komen we daarna niet meer in de problemen en rijden we vlot naar Wellerlooi waar we gelijk starten met wandelen.

startpunt Trage Tocht Wellerlooi

Fris.

Vanaf de parkeerplaats lopen we snel het dorp uit. Via diverse brede bospaden gaan we richting de Looierheide. Het is nog behoorlijk fris in de schaduw van de bomen en de muts en handschoenen komen goed van pas. Om ons heen kwetteren de vogels volop, wat gezellig. Daarna klimmen we naar boven en lopen op een hoge zandrug aan de rand van de Maasduinen waar we genieten van het vergezicht over het boerenland en een grote plas.

breed bospad op Trage Tocht Wellerlooi

Trage Tocht Wellerlooi

De Looierheide

Aan het eind van de heuvel dalen we af richting de heide. Het zonnetje is heerlijk; weg met die muts en handschoenen! We wandelen richting een houten hek met kleiner klaphekje. Eén van de vele hekjes die we vandaag zullen passeren, neergezet om de grazende runderen in het gebied te houden. Op deze winterse dag is het hier al enorm genieten, maar het lijkt me helemaal geweldig als de heide straks weer bloeit. Dit is echt zo'n gebied dat het hele jaar door mooi is.

Trage Tocht Wellerlooi Looierheide

klaphekje Trage Tocht Wellerlooi

Schapenkeutels

Terwijl we wandelen zien we regelmatig hoopjes konijnen- en schapenkeutels liggen, maar de dieren laten zich niet zien vandaag. Ook de plas die we iets verderop vanuit de vogelkijkhut zien liggen is helemaal stil. Jammer, want een beetje dierenleven hoort erbij vind ik altijd. We laten de hut achter ons en lopen met een ruime boog om een groot heidegebied heen. Daarna gaan we over een kleine heuvel en komen wederom langs een grote plas water.  Hoewel plas? Met de vorst van de afgelopen dagen is er een kleine laag ijs op de plas gekomen en glimt deze in het zonnetje. We verlaten het heidegebied en dan wacht ons een mooie verrassing.

Trage Tocht Wellerlooi wandelroute

Vogelkijkhut het Westernest Trage Tocht Wellerlooi

wandelroute Trage Tocht Wellerlooi in de winter

eikebomen langs de Trage Tocht Wellerlooi

Een natte wereld

Na al die open vlaktes komen we in een heel andere wereld. Het Geldernsch-Nierskanaal werd rond 1770 gegraven om natte moerassen rondom de Niers in Duitsland te ontwateren. Waar het kanaal door Nederland stroomt mag het zelf haar weg vinden. Door de hoogteverschillen in het landschap stroomt het water aardig en lijkt het veel meer op een beek dan op een kanaal. Tweehonderd jaar na de aanleg is er een prachtig, natuurlijk gebied ontstaan waar je oog in oog kunt staan met de ijsvogel. Houd je ogen open als je hier wandelt (zeker in het voorjaar).

Wij spotten geen ijsvogel maar volgen een tijd een buizerd die op jacht is. Ook een prachtige vogel die je steeds meer ziet in Nederland.

Trage Tocht Wellerlooi Geldernsch Nierskanaal

Langs de Maas

Het laatste deel van de Trage Tocht Wellerlooi gaat via een heuvelachtig pad door de duinen. Daarna wandelen we nog een stuk langs de oevers van de Maas. Grappig, afgelopen zomer liepen we tijdens de Walk of Wisdom langs de Maas tijdens één van de heetste weken ooit. Hoe anders ziet het landschap er nu uit op deze winterdag. Wel jammer dat er op een aantal plekken afval is achtergelaten, daar word ik altijd boos en verdrietig van.

Via ons laatste klaphekje laten we de natuur achter ons. De uitkijktoren (entree €1) laten we voor wat het is en we wandelen via het dorp weer richting de parkeerplaats. Het café is nu open, maar liever rijden we direct naar huis en blijven zo de files voor. Wat een heerlijke dag wandelen. Het was weer genieten in het Limburgse landschap!

Hoogteverschillen op de Trage Tocht Wellerlooi

Trage Tocht Wellerlooi landgoed de Hamert aan de Maas

Trage Tocht Wellerlooi langs de Maas

Handig om te weten over de Trage Tocht Wellerlooi.

• De afstand van de wandelroute is 16 kilometer en gaat over makkelijke paden.
  • Startpunt is de parkeerplaats aan de Catharinastraat 18 te Wellerlooi. (Gratis parkeren)
  • Met het openbaar vervoer; lijn 83 van/naar station Nijmegen of Velo. Stap uit op de halte Catharinastraat in Wellerlooi.
  • De Trage Tocht Wellerlooi is het hele jaar door mooi, maar extra mooi wanneer de heide bloeit.
  • Goed te doen met schoenen waarop je lekker wandelt.
  • Horeca: Café Het Centrum bij het startpunt. Halverwege Jachthut op den Hamer.
  • Let op; wij wandelden op maandag in de winter. Overdag is de horeca dan gesloten!
  • De route is goed te volgen via het GPS bestand of een uitgeschreven route. (zie laatste punt)
  • Alle informatie die je nodig hebt om de Trage Tocht Wellerlooi te wandelen vind je  (tegen betaling) op de Wandelzoekpagina.

Ook zo'n fan van Trage Tochten? Lees dan:

Geplaatst in Limburg, Nederland, wandelen, wandelen in Limburg, Wandelen in Nederland.