We zijn in het bijzondere Suriname, onze eerste trip op het Zuid Amerikaanse continent. Het is enorm grappig om je eigen taal te horen, maar dan met een Surinaams accent. Ik blijf me de eerste dag vergissen en spreek de mensen automatisch in het Engels aan, even wennen hoor! We gaan 2 dagen fietsen in Suriname.
We hebben onze fietsen gehuurd bij Fietsen in Suriname en gelijk ook een heel handig boekje met diverse routes en tips aangeschaft zodat we zonder al te veel moeite gelijk al op pad kunnen. Je kunt bij deze touroperator trouwens niet alleen fietsen huren maar ook diverse georganiseerde tours maken.
Fietsen in Suriname, dag 1
De eerste dag fietsen we door het centrum van Paramaribo. De vele houten gebouwen in het centrum staan op de Unesco wereld erfgoedlijst. Een aantal van de gebouwen is tot in de puntjes onderhouden. De verse verf glimt ons tegemoet in het zonnetje, maar anderen lijken op punt van instorten. Het valt ons op dat in veel van deze fraaie gebouwen overheidsinstanties zitten en dat dit juist de minst onderhouden gebouwen zijn.
De mooiste kathedraal van Suriname
Langs de Surinamerivier ligt Fort Zeelandia. Dit fort deed onder het bewind van Bouterse nog dienst als gevangenis. Ernaast vind je prachtige koloniale officierswoningen. We fietsen verder langs “de Waterkant” waar ook veel van die grootse houten gebouwen staan. Jammer dat we niet naar binnen kunnen om eens een kijkje te nemen, want we zijn wel nieuwsgierig. Iets verderop ligt het centrum. Er zijn wat winkelstraten en een grote overdekte markt naast het busstation. Dat deel zullen we een andere keer gaan bekijken. Aan de andere kant van het centrum ligt de prachtige Sint Petrus en Paulus Kathedraal. Dit is het grootste houten gebouw van Latijns Amerika. Van buiten is het vrolijk geel en blauw gestreept, maar vooral binnen is het erg mooi om te zien. Echt alles is van hout gemaakt. Dit verklaart gelijk waarom de termieten er ooit zo hebben huisgehouden. Gelukkig is de Kathedraal vanaf 2002 met steun uit Europa helemaal gerestaureerd.
De stad uit richting Commewijne
Na deze eerste blik op de stad gaan we weer richting de rivier. We vinden een bootje dat ons over wil zetten. De fietsen gaan erop, even wachten op wat andere passagiers en daar gaan we. In de verte zien we de de metershoge Jules Wijdenbosch brug, die Paramaribo met Commewijne verbindt. Het is ons afgeraden daar over te fietsen omdat de auto’s daar echt geen rekening houden met fietsers. Jammer, het leek ons wel een uitdaging.
Commewijne is het op 2 na dichtstbevolkte gebied van Suriname en ligt iets ten oosten van Paramaribo. Het is een vlak gebied met veel kleine kanaaltjes, suikerriet- koffie en cacao plantages en diverse oude forten en fabrieken die veelal nog dateren uit de Nederlandse koloniale tijd van de 17e eeuw. Een dag fietsen in Suriname is niet compleet zonder het bezoeken van dit deel van de stad.
Plantage Peperpot
Deze middag fietsen we naar de plantage Peperpot, een voormalige koffie en cacaoplantage. Als we er aankomen is het niemand te bekennen dus kunnen we vrij rondstruinen op het terrein. De meeste indruk maken de oude droogschuur, de kleine arbeiderswoningen en de koffiefabriek. Ze zijn nog allemaal nog in authentieke staat. Via een klein spoorlijntje lopen we over de rommel en kruipen onder een ijzeren draad door de fabriek in. Het interieur bestaat nog uit diverse oude machines. Je hebt maar een klein beetje fantasie nodig om je voor te stellen hoe er gewerkt werd. Onze fietstocht eindigt met een rit door de oude plantages. Het is er groen en we zien veel vogeltjes en muggen. Er schijnen hier ook apen te zitten, maar die laten zich helaas niet aan ons zien vandaag.
Afsluiten met een drankje
Tevreden varen we weer de rivier over en gaan langs het water wat drinken. Bij een kraampje kopen we een paar versgebakken loempia’s en daarna is het lekker mensjes kijken. Onder de schaduw van parasols en de bomen drinken de senioren samen een Parbo biertje, leggen een kaartje en spreken over de zaken van alledag. Uit de boxen schalt muziek en het is leuk om de Nederlandstalige commentatoren tussen de plaatjes door te horen. Ons eerste dagje fietsen in Suriname was geslaagd, op naar dag 2!
Fietsen in Suriname, dag 2
De tweede dag laten we de stad direct achter ons en fietsen naar Leonsburg, Dit dorpje ligt aan de monding van de rivier ten noorden van Paramaribo. Voor we de rivier oversteken drinken we eerst een lekker bakje koffie bij een kleine warung aan het pleintje. Op de plantages werden vroeger veel slaven uit Afrika en Indië aan het werk gezet en je ziet nog steeds diverse invloeden uit die tijd.
Onze eerste stop is bij het fort Nieuw Amsterdam dat op een strategisch punt is gebouwd waar 2 grote rivieren samenkomen en vanuit deze plek beschermde men vroeger de plantages tegen piraten en vijandelijke machten. We fietsen om het fort heen en laten het museum links liggen.
Bijzondere rondleiding in suikerfabriek Mariënburg
Een stuk verderop ligt de voormalige suikerfabriek Marienburg. We hebben al iets gehoord over een oud medewerker die graag mensen rondleidt over “zijn” terrein en als we de fietsen bij de ingang hebben neergezet komt er al bijna direct een man in blauwe blouse en met cowboyhoed aangelopen. “Of hij ons wat zal laten zien, want hij heeft hier gewerkt”, nou graag!
We bekijken de oude hallen door zijn ogen. Met een “kijk meneer, kijk mevrouw” vraagt hij steeds onze aandacht. Dan wijst hij weer naar een nieuwe machine of legt uit waar dit of dat touwtje of deze haak voor dient. De gebouwen zijn solide maar wel wat vervallen. Ramen zijn kapot en scherven liggen op de grond. We zien waar het suikerriet over het spoor werd aangeleverd en ter plekke geperst. Ook zien we de hallen waar er uiteindelijk suiker of rum van werd gemaakt. Er zijn plannen om alles te gaan restaureren en er een officieel museum van te maken. Ik vind het zo eigenlijk ook wel wat hebben!
Na onze picknicklunch vraagt hij of het lekker was en of we voor hem ook “wat lekkers” hebben. Even vragen we ons af wat hij bedoelt, maar dan snappen we hem; “don’t forget the guide”! Na een hartelijk afscheid stappen we weer op de fiets. Als we bij een splitsing stoppen om even op de kaart te kijken zien we een grote mand met daarin een paar doodshoofdaapjes. Het doet me zeer om ze zo te zien. Ik moet iedere vezel in mijn lijf spannen om het deurtje niet open te maken en ze vrij te laten.
Onder een strakblauwe lucht vervolgen we onze weg. We komen langs de vele kleine, in Chinees beheer zijnde, winkeltjes met mooie reclameschilderingen op de muren. We drinken een fris colaatje, passeren een aantal moskeeën en nog veel leeg, maar bouwrijp gemaakt land. Ik ben benieuwd hoe het hier over een jaar of tien uitziet. De scholen zijn inmiddels uit en we fietsen te midden van de schooljeugd terug naar de oever van de rivier.
Afsluiten met een Hollands hapje!
Als we overgestoken zijn leveren we de fietsen in en als we lekker opgefrist zijn gaan we die avond eten bij een echt pannenkoek en poffertjesrestaurant, een klein vleugje Holland op vakantie!
Wat feiten op een rijtje voor het fietsen in Suriname:
- Startpunt: kan eigenlijk overal in Paramaribo, waar je fietsen hebt gehuurd.
- Niveau: gemakkelijk. Alles is vlak en je kunt de routes aanpassen naar eigen wens. Naar Peperpot is het heen en weer ongeveer 20 kilometer. Ons rondje op de tweede dag is ongeveer 45 kilometer.
- Hoe: Fietshuur per dag tussen de 3 en 7 Euro. Met een plattegrond of boekje heb je alles in eigen hand. Bootjes over de rivier kun je privé huren of wachten tot ze vol zijn, dan is het goedkoper.
- Bijzonderheden: Het kan erg heet zijn, maar er zijn genoeg plekjes om wat te drinken of in de schaduw te zitten.
Het is ben geïnteresseerd.hoe boeken we deze reis?
Hoi Wolter. Wij huurden de fietsen ter plekke bij “Fietsen in Suriname” in Paramaribo. Zij hebben ook een boekje met leuke tips voor routes en je kunt ook een tour met overnachting bij ze boeken. De link naar hun site staat in het eerste deel van het bericht, onder touroperator. Veel plezier Ivonne.
Verkeer in Sur.een gevaar, laatstaan op een fiets
Wij vonden het prima te doen met de fiets. natuurlijk moet je opletten maar dat moet je in Nederland ook.
Misschien handig om te vermelden dat men in Suriname links rijdt. Extra uitdaging! Ik had ook ergens gelezen over een fietspad, maar wij hebben alleen langs autowegen gefietst.