Kruipen op de route de Los Cahorros bij Granada

Los Cahorros de Monachil: wandelen in de Sierra Nevada bij Granada

Los Cahorros de Monachil is één van de populairste wandelingen in de Sierra Nevada. Je bereikt deze avontuurlijke kloofwandeling makkelijk vanuit Granada. In dit blog lees je onze ervaring en krijg je tips voor het wandelen in Los Cahorros.

Wij zijn gek op wandelen en ook tijdens onze roadtrip door Spanje was ik regelmatig op zoek naar mooie wandelroutes. In de buurt van Granada vond ik een mooie wandeling in Los Cahorros aan de voet van de Sierra Nevada. Een ideale wandeling om een paar uur de benen te strekken op een reisdag. En zo reden we op een mooie dag in het najaar vanuit de kust richting Monachil om zelf te gaan ontdekken waarom deze wandeling bij Granada zo populair is.

Los Cahorros de Monachil

Het kleine skidorp Monachil ligt aan de voet van de Sierra Nevada op nog geen half uur rijden van Granada. Hier start de 10 kilometer lange wandeling Los Cahorros de Monachil. Tijdens deze avontuurlijke wandelroute door de kloof van de rivier Monachil wandel je over meerdere hangbruggen, bergpaden en smalle paadjes langs de rivier. Een wandel avontuur voor gezinnen, een leuke uitdaging voor volwassenen en een ideale eerste kennismaking met de Sierra Nevada.

Je auto parkeer je gratis op de grote parkeerplaats van Monachil. Vanaf daar is het een klein stukje lopen voor je bij het startpunt van de wandeling komt.

Overnachten in Monachil: Apartamento Terrazas de Monachil (met terras en privé parkeerplaats) of Apartamento La Vereda (nieuw, in het dorp en gratis parkeren)

Het startpunt van de wandeling bij Los Cahorros

Vanaf de parkeerplaats wandelen we naar de rivier en volgen de borden voor de wandelroute. Nadat we een klein stuk omhoog hebben gelopen komen we bij een trap met bord Sendero de Monachil. Omdat de gps die Frank gedownload heeft anders loopt twijfelen we en besluiten naar het dorp terug te wandelen en de rivier daar over te steken. Daarna wandelen we door naar een iets verderop gelegen parkeerplaats waar volgens onze gps de Sendero Circular de los Cahorros start.

Het eerste deel van de wandeling gaat over een breed grindpad door een vallei. De aanwijzingen zijn wat vaag en er rijden auto's. Niet erg maar ook niet echt leuk. Na een tijd komen we langs een klein houten bordje met de tekst Los Cahorros. Onze gps route gaat verder over het brede pad maar wij besluiten het bord te volgen. We verruilen het brede pad voor een klein bergpaadje, nu begint het leuk te worden!

Bovenop de top hebben we een prachtig uitzicht op de Sierra Nevada en de eerste herfstkleuren van de bomen. Een mooie plek om onze boterhammen op te eten!

Routebordje Sendero del Rio Monachil en Los Cahorros

Start route Los Cahorros

Bergpaadje in de Sierra Nevada naar Los Cahorros

Prima plek om een broodje te eten!

Wandelen in de Sierra Nevada

Tijdens onze eerste roadtrip door Andalusië maakten we een mooie wandeling in de Alpujarraz vanuit Capileira en vanaf die tijd ben ik nieuwsgierig naar de Sierra Nevada. Het is leuk om nu eens aan de andere kant van de bergen te wandelen. Nadat we van onze top zijn afgedaald pikken we de gps weer op. Via een klein bergpaadje wandelen we omhoog en daarna langs een grote bergwand een kloof in. Op dit deel treffen we ook weer goede bewegwijzering, wel zo fijn.

Nederlanders kom je overal tegen

Op dit deel van de wandeling door Los Cahorros komen we regelmatig wandelaars tegen die de route allemaal andersom wandelen, waaronder 2 Nederlandse dames. "Mooi hè" zegt één van de dames. "Die Nederlanders kom je toch overal tegen....". Het uitzicht op de vallei is geweldig en de herfstkleuren steken mooi af tegen het grijze gesteente. Heerlijk wandelen zo.

Herfst in Los Cahorros Sierra Nevada

De eerste herfstkleuren in de Sierra Nevada

wandelpad richting Los Cahorros Andalusië

Langs de Rio de Monachil

Aan het eind van de bergwand kunnen we nog een klein stukje verder de kloof in wandelen tot we bij een kleine stuw komen. Daar keren we om en beginnen we aan de terugweg. Iets verderop kunnen we kiezen voor een route via een hooggelegen kasteel of om langs de rivier Monachil richting het dorp te wandelen.

Terwijl we even stil staan om te bedenken of we eerst nog omhoog klimmen naar het kasteel worden we aangesproken door een Spaanse wandelaar. "Langs de rivier is het erg mooi, die moet je kiezen" zegt hij. En wie zijn wij om het advies van een local in de wind te slaan?

En zo wandelen we niet veel later over een klein paadje richting de rotsen en de loop van de rivier. Hier begint het meest bijzondere deel van de wandeling van Los Cahorros de Monachil.

Wandelroute Sierra Nevada bij Granada

Over smalle paadjes door de kloof

De Sendero de Monachil is het laatste deel van onze rondwandeling en hier begint het avontuur! Het doet me denken aan een wandeling die ik maakte langs één van de levada's van Madeira, maar dan minder nat. Na een lange zomer staat het water in de Rio Monachil wat laag maar dat mag de pret niet drukken.

Stukje bij beetje trotseren we de paadjes, af en toe op handen en knieën onder de lage rotsen door kruipend, een andere keer ons vasthoudend aan metalen beugels. Af en toe moeten we even stilstaan om andere wandelaars te laten passeren. Smalle paadjes tussen de rotsen worden afgewisseld met een hangbrug met uitzicht. Ik had wel gelezen dat het mooi was maar dit pad verrast ons.

Hike Sendero Rio Monachil in de Sierra Nevada

Wandelend de kloof in

Kruipen op de route de Los Cahorros bij Granada

wandelaar op pad Los Cahorros langs Rio Monachil

Richting Monachil

Op het laatste stuk van de wandeling steken we via een lange hangbrug de rivier over. Daarna dalen we af, verlaten we de kloof en wandelen we over smalle paadjes door het bos. Nadat we een oud gebouw gepasseerd zijn staan we ineens bij een trap. Bovenaan die trap bevinden we ons op het punt waar we aan het begin zo twijfelden omdat onze gps ons via een ander pad stuurde.

De wandelroute naar Los Cahorros andersom lopen

Achteraf bekeken hadden we dus ook hier aan onze wandeling naar Los Cahorros kunnen beginnen. Langs de rivier, het smalle bergpad door de kloof  (eventueel de klim naar het kasteel) en dan weer terug wandelen naar Monachil zoals de meeste wandelaars doen. Of een eigen route samenstellen, het kan hier makkelijk want er zijn veel wandelpaadjes.

Nu zijn we blij dat we hier eindigen want zo hadden we het leukste deel van de wandeling op het laatste stuk. Het is niet ver meer naar de parkeerplaats. Tevreden trekken we onze wandelschoenen uit. Opgefrist, uitgewaaid en klaar voor het vervolg van onze rit door de Sierra Nevada richting Murcia.

Hangbrug op hike Los Cahorros de Monachil Sierra Nevada

Sendero del Rio de Monachil wandelen in de Sierra Nevada

Geplaatst in Spanje, wandelen, Wandelen in Europa.