wandelen Boswachterij Westerschouwen Zeeland

Wandelen op Schouwen-Duiveland, Boswachterij Westerschouwen

Boswachterij Westerschouwen is het grootste bosgebied van Zeeland. Deze pittige wandelroute van 12 kilometer neemt je mee door de uitgestrekte bossen, de Meeuwenduinen en over het strand bij Westenschouwen. En ben je nog niet uitgewandeld? Het boswachterspad is makkelijk zelf uit te breiden tot een grotere route. Wandelschoenen aan en gaan!

Boswachterij Westerschouwen

Boswachterij Westerschouwen ligt op Schouwen-Duiveland in het meest noordelijke deel van Zeeland. In dit grootste bosgebied van Zeeland vind je naast bos uitgestrekte duingebieden. In deze open vlaktes mag het zand nog stuiven. Echt een stukje oernatuur. Loop je nog iets verder door dan sta je zo op het brede strand met de indrukwekkende golfbrekers.

In het gebied vind je een overvloed aan mooie wandelroutes en fietspaden. Ondanks de populariteit van Boswachterij Westerschouwen is het altijd mogelijk een rustig plekje te vinden. Te relaxen in het zand of op één van de vele wandelbankjes. Houd tijdens het wandelen je ogen goed open en spot één van de damherten, reeën of ander wildlife. Of ga op zoek naar de bijzondere parelmoervlinder en het duinviooltje.

Het boswachterspad is 12 kilometer lang en gaat dwars door enorme duinvlaktes, over het strand en heuvelachtige bospaadjes. Let op: deze wandeling is alleen volledig toegankelijk buiten het broedseizoen, tussen 15 juli en 15 maart. Wil je tijdens het broedseizoen wandelen vraag dan goed na welk gebied in Boswachterij Westerschouwen open is.

De start van onze wandeling

Het is november. We vieren onze trouwdag met een paar dagen op Schouwen-Duiveland in Zeeland. Omdat ik een enorme fan ben van strand en duinen wandelen we vandaag het Boswachterspad Meeuwenduinen. Deze wandelroute combineert Boswachterij Westerduinen met het strand. We hebben er zelfs nog een extra stukje strand aan vast geplakt en wandelen tot aan Vuurtoren Westerlicht bij Nieuw-Haamstede.Hier pikken we de route weer op in de duinen.

Het is een stralende dag. Beter dan deze hadden we hem niet uit kunnen kiezen. Nadat we de auto bij het strand hebben geparkeerd duik ik nog even snel het toilet in. Daarna wandelen we richting Excursieschuur Westerschouwen. Hier pikken we de route op. Via een klein zandpaadje lopen we direct in het bos in.

De stilte van de bossen

Het is heerlijk rustig in het bos, zelfs de wind laat zich bijna niet horen. Het gaat heuvel op- heuvel af. Over lommerrijke paadjes dwars door de mooiste duinen. We zijn nog helemaal niet zo lang op pad wanneer Frank een koppeltje damherten spot. Iets van het pad af liggen ze rustig tussen de bomen. Als ik wat dichterbij sluip gaan ze staan, een teken voor mij dat ik weer afstand moet nemen. Wat een mooi begin van onze wandeling!

wandelen Boswachterij Westerschouwen Zeeland

damherten boswachterij Westerschouwen

Man bewaakt zijn dames, damherten in Boswachterij Westerschouwen

Door de duinen richting het strand

De wandelroute volgt de kust en we wandelen over zanderige bospaadjes. Af en toe passeren we een klein bosven. Precies zoals een goede wandeling in een duingebied er uit moet zien. Na een tijd draaien we af en gaan via laatste duinenrij richting het strand. Het landschap opent zich en het duingras waait in het zeebriesje.

→Ook mooi: wandelen door Natuurgebied Oranjezon op Walcheren.

duinen bij Burgh-Haamstede Zeeland

Golfbrekers en een strandwandeling, Westenschouwen bij laag water

Eenmaal over de duinen heen krijgen we zicht op het brede strand van Westenschouwen. Doordat het laag water is hebben we een enorm groot stuk strand om over te wandelen. De golfbrekers staan bijna helemaal droog en ik ben als een kind zo blij. Het blijven zulke gave dingen en we hebben precies het juiste moment van de dag uitgekozen om hier rond te wandelen.

Ik ren tussen de palen naar de zee en weer terug en leef me helemaal uit met mijn fototoestel. Doordat de zon ook nog eens vanuit het zuiden komt is het effect van de schaduwen van de palen ook nog eens heel mooi. Kijk maar eens wat ik bedoel op de onderstaande foto's!

golfbrekers bij strand Westenschouwen MYfootprintsNL

golfbrekers strand Westenschouwen

golfbrekers en duinen Westenschouwen

De golfbrekers van Westenschouwen zijn mooi van elke kant!

De uitgestrekte duinen van Boswachterij Westerschouwen

Nadat ik uitgespeeld ben wandelen we verder over het rustige strand tot we de strandopgang bij Vuurtoren Westerlicht bereikt hebben. Daar eten we op een bankje een boterham. De wind waait door onze haren, golven ruisen en het zonnetje verwarmt ons gezicht. Puur genieten.

Na een korte wandeling door het dorp is het tijd voor een pittige klim en staan we op een hoge duinrand. Met onze 2e boterham in de hand kijken we vanaf het duin over een enorme vlakte uit. Dat hadden we niet gedacht, wat een mooie verrassing. Snel die boterham erin en afdalen maar!

meeuwen op starnd Westenschouwen Zeeland

Het rijk bijna alleen op het strand Westerschouwen

Meeuwenduinen Schouwen Duiveland

Het mooiste duingebied van Zeeland

Met een gelukzalige glimlach wandelen we door het mooiste duingebied van Zeeland. Het is flink ploeteren door het stuifzand maar wat is het mooi! Hier zie je goed hoe een duingebied in Nederland kan zijn en er wordt hard gewerkt om alles nog mooier te maken. Vogelkers wordt gerooid om de stuifvlaktes nog meer open te maken en andere soorten een kans te geven. Af en toe komen we een andere wandelaar tegen. Met een rood hoofd van de inspanning, op een wandelbankje of zittend tegen de duinrand.

"Wat is het mooi" roepen we regelmatig tegen elkaar. Frank duikt al jaren in Zeeland maar er gaat een nieuwe wereld voor hem open. "Dit is echt één van de allermooiste wandelingen die we sinds lange tijd gelopen hebben" verzucht ik tegen Frank. Een mooiere plek om onze liefde te vieren is er bijna niet te vinden in Nederland.

duinen in Boswachterij Westerschouwen

wandelen door de duinen op Schouwen-Duiveland

Reeën en damherten in Boswachterij Westerschouwen

Nadat we de hogere duinen en duinvlaktes achter ons gelaten hebben staan we ineens op een bekend pad. Grappig, hier wandelden we eergisteren tegen schemer een route door de Zeepeduinen. In dit stukje zagen we damherten en twee reeën dus we turen gespannen om ons heen. Helaas is het óf te vroeg of te druk op dit wandelpad maar vandaag blijft het stil.

Aan het eind van het pad gaan we deze keer rechts en wandelen we rustig terug naar de excursieschuur. Links vakantiehuisjes en rechts de duinen en het bos. Wat een heerlijke plek om je vakantie te vieren.

ree in Boswachterij Westerschouwen

Reebok in de Zeepeduinen, Boswachterij Westerschouwen

Zonsondergang aan de Zeeuwse kust

Te snel staan we weer bij de camper. De horeca is gesloten maar we kunnen zelf een kopje koffie zetten. Daarna wandel ik nog één keer de duinen op voor een laatste blik over het strand bij Westenschouwen. Hier wordt gesurft en genieten mensen van het warme zonlicht. De zonsondergang gaan we onderweg meemaken. het is tijd om naar huis te rijden. Een perfecte afsluiting van ons reisje naar Zeeland. Dag Zeeland, tot een volgende keer!

zonsondergang strand Westenschouwen

Zonsondergang op Schouwen-Duiveland

Handig om te weten over wandelen in Boswachterij Westerschouwen

• De afstand van het Boswachterspad is 12 kilometer lang.
  • Je volgt de route makkelijk via paaltjes met groene pijlen of een gps track op je telefoon.
  • Startpunt van de wandelroute is de Excursieschuur Westerschouwen, Kraaijensteinweg 140 Westenschouwen.
  • Ben je met de auto, parkeer dan aan het strand op het Duinpad in Burgh Haamstde of start de route vanaf de A. van der Weijdeweg.
  • Met het openbaar vervoer; bus 133 tussen Middelburg en Oude Tonge stopt in Westenschouwen. Vanaf hier moet je lopen.
  • In Boswachterij Westerschouwen wandel je veel op mulle zandpaden die veel stijgen en dalen en over het strand. Dit maakt de route pittig.
  • Schoenen waarop je lekker wandelt zijn prima voor deze wandeling.
  • Horeca: bij het startpunt van de route ligt de Zeeuwse Gasthut.
  • Honden zijn welkom op deze wandelroute maar wel aangelijnd.
  • Ik vond deze wandeling door Boswachterij Westerschouwen op de site van Staatsbosbeheer. Hier kun je ook de gps downloaden..
  • Let op: deze wandeling is alleen volledig toegankelijk buiten het broedseizoen, tussen 15 juli en 15 maart!
  • Meer lezen? Dit zijn mijn tips voor  de mooiste wandelroutes in Zeeland.
Geplaatst in Europa, kustwandeling, Nederland, wandelen, Wandelen in Europa, Wandelen in Nederland, wandelen in Zeeland.