Twee weken in Kroatië

Twee weken in Kroatië, een fotoblog

Na ons weekje in Garda Trentino reden we door naar Kroatië. Thuis wist ik het al, twee weken in Kroatië was lang niet genoeg want er is zoveel moois te zien. In korte tijd kregen we een fraaie eerste indruk van het land. Het was een reis vol bijzondere plekken en prachtige natuur. We wandelden veel, ondanks de hitte, en doken regelmatig het water in of aten een ijsje om af te koelen. Natuurlijk volgt er later meer, maar in dit fotoblog een indruk van onze twee weken in Kroatië.

Labin Istrië

Krka National park

Twee weken in Kroatië

Twee weken in Kroatië, keuzes maken

Ik wist het al van te voren, er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Hoe graag we ook van eiland naar eiland hadden willen hoppen, het zat er niet in deze keer. Ook de prachtige steden als Split, Dubrovnik en Zagreb konden we niet in het schema inpassen. Twee weken in Kroatië (inclusief naar huis rijden) zijn zo gevuld.

We besloten om een aantal dagen Istrië in het programma op te nemen en verkenden met de auto en de fiets het binnenland en de kust. Daarna reden we door naar noord Dalmatië en ook daar was het weer prachtig. Er stonden maar liefst vier nationale parken op het programma. We genoten van de bergen, watervallen, meren en vergezichten.  Diverse keren aten we in een mooie baai, met uitzicht op de zee, en ook op de campings was de zee nooit ver. We leefden buiten, heerlijk vind ik dat!

Via een route over kleine weggetjes reden we richting de meren van Plitvive, onze laatste stop. We huurden er 2 nachten een mega leuk appartement voor 35 Euro per nacht. Echt een geweldige vondst. Daarna was het over met de pret en begon de lange weg naar huis.

Plitvice meren

Sibenik

Paklenica

Indrukwekkend Kroatië

Indrukwekkend waren de routes door het achterland van Zadar en de route vanaf de kust naar Plitvice. Kroatië heeft een oorlogsverleden en op heel veel plekken zie je daar de gevolgen van. Dorpen die verlaten zijn, huizen met kogelgaten. Sommige staan leeg, een aantal is gerestaureerd en in een aantal wordt gewerkt en gewoond, kogelgaten en al. Een geheel verlaten straat met dan ineens die ene kroeg die volop leeft.... Een compleet stille bosweg door de bergen waar alles groeit en bloeit en waarschuwingsborden; "verboden te betreden in verband met mijnen" ..... Zo zit je aan de kust, tussen alle toeristen, en zo zit je midden in die andere wereld. Daar word je stil van.

Een route door het achterland kan ik je echt aanraden, ook vanwege de stilte van het platteland, de rivieren en de kleine dorpjes.

Kroatië is zo ver.....

Ik krijg van veel mensen de opmerking dat Kroatië zo ver rijden is. Wij deden er 2 dagen over en stopten in Duitsland om de rit te breken. Als je een leuke plek kiest kun je onderweg ook nog even wat anders doen dan puur in de auto zitten. Zo reden wij in Oostenrijk een deel over b-wegen en zagen het mooie slot Fernstein en de Fernsteinsee. Op de terugweg stopten we in het plaatsje Donaustauff en bezochten daar het Walhalla! Wil je nog meer leuke tussenstops, kijk dan eens even in dit leuke blog vol handige tussenstops (met of zonder kinderen)  op weg naar Kroatië!

Later vertel ik je zeker meer over onze twee weken in Kroatië, voor vandaag laat ik de foto's het werk doen!

Motovun, Istrië

Plitvice

Amfitheater Pula

Krka National Park

Geplaatst in bucketlist, Europa, fotoblogs, kamperen, Kroatië.

27 reacties

1. Wat is Kroatië mooi hé. Ik was er jaren geleden en was toen net als jij ook onder de indruk van de sporen die de oorlog heeft achtergelaten en dat er gewoon naast geleefd wordt. Nu is het dus nog steeds niet opgeruimd. Verder een prachtig land. Mooie foto’s heb je weer gemaakt.

• Ik vond het wel bizar dat men de gaten gewoon heeft laten zitten, vraag me ook af waarom. Ben benieuwd of ik daar achter kom, of dat iemand het weet.

2. Ook ik ben in 2001 in Bosnië (Sarejevo) en Kroatië geweest. Van die kogelgaten werd ik erg stil en kon het niet bevatten. De natuur is er prachtig en wil nog wel een keer terug om meer te ontdekken. Ben benieuwd naar de rest van je verhalen.

3. Wauw, wat een prachtige foto’s zeg! Ik ben alleen in Zagreb en Plitvice geweest, op Plitvice ben ik echt verliefd geworden, wat is dat mooi zeg. Ik wil sindsdien heel graag meer zien van Kroatië, de natuur en steden lijken me prachtig. Jouw blog laat dat ook heel goed zien 🙂

• Ik kan het je alleen maar aanbevelen. Wij willen een volgende keer graag een aantal eilanden zien en ook zeker Dubrovnik, Split en Zagreb bekijken. Ook zijn er nog wel meer nationale parken waar we nu geen tijd meer voor hadden. Nog genoeg te ontdekken!

4. Wauw… prachtig….Staat ook al een lange tijd op mijn To-Do lijst, en zal er zeker van komen. Kijk alvast uit deze pracht en glorie te bewonderen en met eigen ogen het schitterende land te verkennen. Mooi foto’s

5. Moooooi! Wat een heerlijk land, de natuur is echt geweldig! Ik ben al wel eens in Kroatië geweest, maar heb er echt veels te weinig gezien in Istrië gezien toen. Ik móet echt eens terug! Benieuwd naar meer verhalen!

6. Mooie foto’s, Ivonne! Zo te zien hebben jullie een geweldige reis gemaakt. En wat zijn de Plitvice meren toch adembenemend. Ik krijg acuut heimwee naar Kroatië 🙂

• We hebben ons prima vermaakt al hebben we ook nog veel moois moeten laten liggen dit keer. Ik vond Plitvice geweldig, maar ook Krka vond ik super mooi.

7. Opnieuw prachtige foto”s Yvonne! Ook leuk om van die bijzondere details te zien, zoals dat binnenplaatsje met dat wasgoed! Of oma met haar producten!
    Ook Kroatië staat hoog op mijn lijstje, ik wil dan ook zeker naar de watervallen maar wij zitten eigenlijk steeds tegen de afstand aan te hikken.

8. Wij zijn vandaag naar de plivice meren geweest, de reden is dat we het naar 30 jaar nog weer eens wilden bekijken. Het is nog steeds een mooi. Echter schrokken wij ook van de vele huizen die nog steeds leeg en verwaarloosd langs de weg staan. De oorlog is nog steeds zichtbaar hier, dit hadden wij niet verwacht naar zoveel jaren. Kroatië blijft een prachtig land met zijn mooie natuur en vriendelijke mensen. Morgen richting Zadar, Split en Dubrovnic.

• Ook wij schrokken van de vele huizen met kogelgaten, verwaarloosd en soms totaal vervallen. Wij reden van de kust naar Plitvice en kwamen langs diverse dorpjes met veel schade en onderweg zagen we regelmatig waarschuwingen voor mijnen in de bossen. Bizar om te beseffen dat er zo veel niet (meer) opgeknapt is of misschien wel nooit gaat worden. Geniet van de rest van je reis. Dit deel van Kroatië staat nog op onze verlanglijst!

9. Wij hebben een vraag we zitten in Zadar en willen graag naar plitvice meten! Hebbe jullie tips van wegen om te rijden waar nog het oorlogsverleden te zien is?

Gr,

Daan

• Hoi Daan. Wij zaten in de buurt van Starigrad en reden een klein stukje omhoog, via Karlobag en daar landinwaarts via Gospić en Lički Osik. Net boven Ličko Lešće pakten we een kleinere weg richting het oosten. Onderweg zagen we op diverse plekken huizen met gaten, straten waarvan slechts een deel nog bewoond werd en dergelijke. Ook bossen met borden waar ze waarschuwden voor mijnen. Een bizarre ervaring om te zien hoe het gebied nog steeds beschadigd is.

10. Prachtige foto’s! Over twee weken vertrekken mijn vriend en ik ook met de auto en tent naar Kroatië. Hebben jullie aanraders qua campings? We willen graag de kleine “boeren”campings bezoeken. Niet te toeristisch. Wellicht hebben jullie (of andere lezers) tips. 🙂
    Bedankt alvast.

• Wij sliepen niet echt op de allerkleinste campings, maar op middelgrote. In juni waren ze nog rustig en nog niet echt vol. In Istrië stonden we op camping Kamp Diana in de plaats Banjole, geen boerencamping maar wel kleinschalig.Die zou je eens kunnen bekijken.

• Wij hebben genoten van Kroatië. Verdrietig dat het dit jaar zo slecht gaat het het toerisme maar dat komt zeker weer goed want Kroatië is super! Wij komen zeker weer een keer op vakantie met onze camperbus!