Finland land van 1000 meren

De mooiste reisfoto’s van 2018

Wow, het is weer 31 december, 2018 is voorbij gevlogen. Net als vorig jaar neem ik je graag even mee terug in het overzicht met de mooiste reisfoto's van 2018.

We begonnen het jaar met een grote reis naar Midden-Amerika en daarna was de agenda nog helemaal leeg. Gewoon eens helemaal niets plannen, eens zien waar we uitkomen was het plan. En wat een jaar is het geworden! Vol geweldige uitstapjes in eigen land en verder weg. Tussendoor had ik veel tijd om bij mijn ouders te zijn, want dat was ook hard nodig. De enige bittere pil in een verder topjaar. Dit is wat we deden.

Januari

We begonnen het jaar goed, tenminste dat deed ik 😉 Terwijl Frank hard aan het werk was in Delft vermaakte ik me prima met een mooie stads- en strandwandeling bij Scheveningen. We sliepen een paar nachten in ons geliefde Westcord hotel en 's nachts hadden we een derde persoon bij ons in bed liggen.

Ik mocht de Somnox slaaprobot uittesten en mijn ervaringen delen, een bijzondere ervaring. Omdat dit waarschijnlijk onze laatste keer in Delft was ging ik ook een dag richting Den Haag en bezocht het binnenhof. Best gek hoe je de hele wereld over reist en dit soort plekken in eigen land nog nooit bekeken hebt. In mijn overzicht met de mooiste reisfoto's van 2018 staan er weer diverse van eigen land.

mooiste reisfoto's van 2018 Binnenhof Den Haag

reuzenrad van Scheveningen

Februari

Onze 3 maanden in Midden-Amerika begon in Nicaragua. Een geweldig land met een enorme variatie in natuur. We propten onszelf in meerdere lokale bussen en reisden naar alle hoeken van het land. Eén van mijn favoriete plekken is nog steeds het eiland Ometepe, waar we een geweldige hike maakten op de vulkaan Concepcion.Een keus maken voor de mooiste reisfoto's van 2018 is bijna onmogelijk uit al dat moois.

Na een maand vol geweldige ervaringen reisden door richting Guatemala voor het tweede deel van onze trip. Ik schreef nog veel te weinig over dit bijzondere land dat momenteel helaas niet als veilig wordt ervaren wegens onrust onder de bevolking. Wij vonden Nicaragua echt top. Voor een mooie indruk klik je door naar portaits of the world Nicaragua.

Hike op de vulkaan Concepcion

straatbeeld Granada nicaragua

Maart

We reisden door naar Guatemala. Ook weer zo'n pareltje in Midden-Amerika. Met het O.V. reisden we langs de bekende hotspots maar gingen we ook meer van het gebaande pad. Mocht je het kunnen dan kan ik je absoluut aanbevelen om meer tijd uit te trekken.Ik was opnieuw verliefd op de Mayatempels van Tikal, maar ook de prachtige terrassen van Semuc Champey waren indrukwekkend. We beklommen vulkanen en stopten een aantal dagen aan de Rio Dulce waar we in een super gaaf hotel sliepen. Voor een mooi overzicht van onze reis lees je dit blog met de hoogtepunten.

kanotocht Rio Dulce Guatemala

Semuc Champey Guatemala

April

Onze lange reis eindigde in Belize, dat weer heel anders is dan de andere landen. Het is gek om in dit deel van de wereld ineens Engels te kunnen spreken. Belize staat vooral bekend om de mooie eilanden en het Belize Barrier Reef, maar wij bezochten meer delen van het land. Het gaafste dat wij deden was een 3-daagse zeiltocht met Raggamuffin waarbij we snorkelden op de mooiste koraalriffen en sliepen op kleine eilandjes. Belize is echter veel meer dan zon, strand en zee. Ook de Mayatempels en de natuur van het binnenland maakten indruk en het is absoluut de moeite om meer van het land te zien.

Ragga Caye Belize

things to do in Belize; Lamanai

Mei

Nét thuis van onze reis gingen we in de meivakantie een weekend met mijn broer en zijn gezin naar Ameland. Wat fijn om weer eens een waddeneiland te bezoeken en het was heerlijk uitwaaien op de fiets. Op de heenweg pikten we nog net de bollenvelden mee in de Noordoostpolder. Ook één van die favoriete spektakels in eigen land die je zeker een keer zelf gezien moet hebben vind ik.

Tussen het uitpakken door wandelde ik veel in eigen land en was ik een weekend in Maastricht waar ik onder de indruk was van de ruigere kant van de stad. En dan dat weer, wat was het geweldig, bijna geen enkele dag regen.

tulpenvelden Noordoostpolder

hotspots in Maastricht Filmhuis Lumiere Maastricht

Juni

Een onverwachte uitnodiging bracht ons in het Altmühltal in Beieren waar we op een echt slot sliepen en geweldig veel wandelden. We plakten er nog een tweede week aan vast en kampeerden in de buurt van de Chiemsee, net tegen de grens met Oostenrijk. Hier werden onze beenspieren optimaal getest tijdens diverse geweldige bergwandelingen in de Beierse Alpen.

Ook bezocht ik de Portugese Alentejo waar mijn liefde voor Portugal werd versterkt. Wat een heerlijk land is dat toch, en die hotels......ik sliep weer op zo veel bijzondere plekjes!

Piesenhausener Hochalm en Kampenwand

Slapen in een kasteel in Duitsland, Schloss Möhren

Juli

Juli stond geheel in het teken van Nederland. Mijn klus bij de gemeente ging dit jaar niet door en ineens had ik zeeën van tijd. Ik ging veel naar mijn ouders en fietste op een mooie dag met Frank langs de mooiste Street Art van Eindhoven. Vooral de Berenkuil maakte indruk.

Tijdens één van de heetste weken van het jaar liepen we de Walk of Wisdom. Een lange route van 163 kilometer door de mooiste natuur rondom Nijmegen. Wat een bijzondere ervaring, zowel vanwege alle leuke mensen die we ontmoetten als om de prachtige natuur die erg mooi maar ook erg droog was dit jaar. Lees meer over onze ervaring op de speciale pagina.

streetart in Eindhoven Quetzal op Philitelaan bij Strijp

Walk of Wisdom van Nijmegen naar Groesbeek vechtende Konikpaarden in Ooijpolder

Augustus

En die zon bleef maar schijnen. We trokken er heel veel op uit om lekker te wandelen in eigen land. Het hoogtepunt van augustus was onze week naar Fins Lapland. Wat een bijzondere bestemming. De ruige natuur, de ruimte, de stilte....We zagen rendieren, kletsten bij het kampvuur, wandelden en aten verse bosbessen. En als klap op de vuurpijl konden we het spotten van het Noorderlicht van onze bucketlist afstrepen. Wat een gave reis was dat!

Wandelen in Riisuntunturi Nationaal Park, uitzicht vanaf Riisin Rääpasy

Fins Lapland, land van 1000 meren

September

Ook in september wandelden we enorm veel want was was het genieten dit jaar. Voor de natuur was het niet geweldig maar als liefhebber van warmte had ik het naar mijn zin. We gingen met vrienden naar de camping in zeeland en waren 2 dagen in het Teutoburgerwald om een deel van de Hermansweg te wandelen.

Met mijn collega Outdoorbloggers ging ik naar Medemblik waar we fietsten, in een bootje stapten en wandelden. Ook sliepen Frank en ik een paar nachten in Holten In deze omgeving kun je heerlijk wandelen in en om het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug. De Trage Tocht Hellendoorn is een aanrader.

mooiste reisfoto's van 2018 de Dörenther Klippen Duitsland

Detailfoto Twisk regio Holland boven Amsterdam

Oktober

En net toen ik dacht dat het rustiger zou worden werd het drukker.... Ik begon de maand met een persreis naar Castellón, een regio net boven Valencia. We genoten van het lekkere eten (what else 😉 ), de kust en het bergachtige binnenland. Mocht je naar Valencia gaan dan kan ik je een detour naar deze regio absoluut aanraden. ( En het weer in oktober is echt geweldig!)

We gingen op zoek naar de herfstkleuren in Soest. Als klapper op de vuurpijl gingen Frank en ik een paar dagen naar de Eifel waar we de mooiste herfstwandelingen maakten. We liepen weer een etappe van de Eifelsteig, één van onze favoriete langere routes, en wandelden rondom Burg Eltz. Genoeg voer voor de mooiste reisfoto's van 2018.

Vakantie in Castellón Sierra de Irta

Wandelen in Duitsland; route rondom Burg Eltz

November

Onze trouwdag vieren we altijd op een leuk plekje. Dit jaar sliepen we in een super fijne B&B in Bergen op Zoom en wandelden er 2 etappes van het Zuiderwaterlinie wandelpad. Een bijzondere route langs een oude waterlinie vol nieuwe natuur, forten en vestingssteden.

Daarnaast ging ik nogmaals op persreis, dit keer naar Madeira. Een eiland dat al heel lang op mijn verlanglijst stond en waar ik vanaf de eerste blik verliefd op werd. Tijdens deze persreis wandelden we de Levada do Rei maar ik kom zeker terug om met Frank meer van de gave paden te wandelen want de natuur op het eiland is werkelijk fenomenaal!

Zuiderwaterlinie wandelpad Mozesbrug Fort de Roovere

de leukste eilanden van Europa wandelvakantie Madeira

December

De laatste jaren blijven we in december altijd dicht bij huis. Tijd voor familie, vrienden en veel fijne afspraken in de natuur en de sauna. Heerlijk om al die fijne mensen waar ik zo van houd weer te zien en spreken.

Ik gaf een lezing in november en daar vloeide een leuke afspraak uit met Heerlense Bianca en Cindy. Zij namen me een dag mee op pad langs de gave Streetart in Heerlen. Dit is één van de bijzondere Murals in Heerlen.

Streetart Heerlen

Wat een geweldig jaar!

Terwijl ik bezig was met dit overzicht met de mooiste reisfoto's van 2018 besef ik me wat een gelukkig mens ik ben. Wat hebben we enorm veel moois gezien en gedaan in 2018. Toffe mensen ontmoet, gewandeld en op veel plekken rondgekeken waar ik nog nooit geweest was en ik heb veel dingen af kunnen strepen van mijn bucketlist.

Ik wil jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor het volgen van mij en mijn avonturen dichtbij huis en ver weg.  De komende weken gaan we volop in de voorbereiding voor onze eerste reis van het volgend jaar. Ook weer een bestemming op de bucketlist. Drie maanden lang gaan we de gave natuur van Chili en Argentinië verkennen. Binnenkort meer over deze bijzondere reis.

Voor nu wens ik jullie alvast een heel mooi, gezond en reislustig 2019. Vol mooie wandelingen, fijne ontmoetingen en veel liefde. Proost!

Geplaatst in fotoblogs, jaaroverzicht, persoonlijk.

4 reacties

1. Ja, dat had ik ook! Pas toen ik alle foto’s weer terugkeek voor het maken van m’n jaaroverzicht besefte ik pas echt hoe ontzettend veel moois ik weer gezien heb!
    Van jou vind ik je foto’s van Midden-Amerika het mooist.

• Ik vind het altijd heerlijk om mijn foto’s terug te kijken. Dit is één van de leuke dingen aan het maken van blogs, zo zie ik mijn foto’s veel vaker.