hike Lac Blanc Parc Nacional de la Vanoise

Een bizar maar verrassend mooi 2021, ons jaar in reizen en wandelingen

Nog een kleine 2 weken en 2021 is weer voorbij. Een bizar jaar dat in het teken stond van corona, een manier om er wijs mee om te gaan en toch zo veel mogelijk te genieten. Terugblikkend bedenk ik me dat dat ons behoorlijk goed gelukt is, mede dankzij onze fantastische camperbus en de vrijheid die er mee gepaard gaat.

Flexibiliteit

Eind 2020 schreef ik in mijn jaaroverzicht dat de camper ons jaar heeft gered en voor dit jaar geldt dat net zo hard. Vooral de vrijheid die we met de camper hebben en het feit dat we overal kunnen werken maakt ons enorm flexibel. En dat was hard nodig in 2021. Een jaar waarin veel onzeker was en last minute planning een grote rol speelde. Nog nooit heb ik zo weinig voorbereid voor we op pad gingen.

Van de totale lockdown begin dit jaar tot de vaccinaties in voorjaar en zomer tot een lockdown om het jaar mee te eindigen. Onze lange droomreis naar Noorwegen en Zweden heeft het weer niet gehaald maar we zijn dolgelukkig met wat we allemaal wél hebben kunnen zien en doen.

Januari, februari en begin maart

Eerlijk? De maanden januari en februari 2021 mogen van mij wel in de prullenbak. Vanaf eind december 2020 zat ik namelijk in een behoorlijke mentale en lichamelijke dip en miste de vitamine D, warmte en blauwe lucht. Natuurlijk waren er fijne dingen zoals schaatsen, het dikke pak sneeuw en het vriendinnenuitje bij Paula waarbij ik in de camper sliep op het erf.

Waar we vorig jaar nog een paar heerlijke weken in tropisch Sri Lanka waren bleven we in winter 2020/2021 thuis. In een grijs en grauw Nederland waar je niet veel leuke dingen kon doen en je liever niet te veel mensen mocht zien. De puf was eruit, als ik niet aan het werk was lag ik veel op de bank te lamballen en heb zelfs de kerstboom niet gezet.

Eind maart, de knop gaat om

Eind maart ging de knop om, pakten we de camper in en begonnen aan een reis door het noorden van Nederland. Een reis langs de prachtige nationale parken en toeristische bezienswaardigheden die in het voorjaar nog rustig waren. Veilig in onze eigen kleine witte bubbel op wielen.

We sloten maart af met een geweldig microavontuur. Twee dagen varen en een nachtje slapen op een kampeervlot in natuurgebied Waterland. Onder een strak blauwe lucht en met de korte broek aan op het water. Een mooier begin van onze reis hadden we niet kunnen bedenken.

zonsondergang slapen op een kampeervlot

Zo simpel kan geluk zijn.....

April, rondje Noord-Holland met de camper

In de eerste 2 weken van onze reis bezochten we de Zaanse Schans en steden als Monnickendam, Edam en het prachtige Hoorn. Tussendoor wandelden en fietsten we diverse keren een fijne route. Zo fietsten we over het eiland Marken, wandelden we de Trage Tocht rond Naarden Vesting en een prachtig Boswachterspad door de Schoorlse Duinen.

Van het goede weer was inmiddels niet veel meer over. Het ging flink waaien, de temperatuur zakte behoorlijk en we kregen regelmatig een regen of hagelbui op onze kop. Ondanks het slechtere weer was het zo enorm fijn om weer op pad te zijn al zaten we wel meer in de camper dan we wilden.

wandelen in de Schoorlse Duinen trap naar de hoogste duin

Wist je dat de stuifduinen bij Schoorl de hoogste van Nederland zijn?

Uitwaaien op Texel

Na de Schoorlse Duinen gingen we een paar nachten kamperen in Julianadorp aan zee waarna we de boot naar Texel pakten. Het was een surreële wereld op de boot, met twee kleine rijen auto's en het verzoek om in de auto te blijven tijdens de overtocht. Heel wat anders dan de gezellige zomerse drukte.

Op Texel ruilden we de camper in voor een paar nachtjes in het heerlijk boutiquehotel Op Oost. We lieten onszelf in de watten leggen met inroom dining en lekkere ontbijtjes, gingen oesters rapen en maakten diverse mooie wandelingen.

Daarna reden we weer terug naar huis. Om even op te warmen want het weer werd er niet beter op en om onze ouders weer te zien. Het was niet de bedoeling om tussendoor terug te gaan maar we hebben er nooit spijt van gehad.

lighthouse at Texel

De vuurtoren van Texel zie je al van ver

En een rondje door verrassend Friesland

Na een aantal dagen thuis te zijn geweest reden we richting Friesland. Hier begonnen we aan ons rondje door Friesland met een mooie wandeling bij Bakkeveen en een bezoek aan Leeuwarden. Daarna bezochten we Nationaal Parken De Alde Feanen en Lauwersmeer, wandelden bij Oranjewoud Heerenveen en verwonderden ons over de grote hoeveelheid reeën. Ook reden we langs alle 11 Friese steden met kleine verrassingen als Sloten, IJlst en de 11 fonteinen.

Mijn verjaardag vierde ik, net als vorig jaar, op de camperplaats in Appelscha aan de rand van het Fochteloërveen. Hier kun je trouwens ook heel leuk wandelen in de Kale Duinen.

Elfstedenstad Sloten

Eén van mijn favoriete  van de Elf Steden is het kleine Sloten.

Nationaal Park Schiermonnikoog

Hoogtepunt van ons bezoek aan Friesland waren de dagen op Schiermonnikoog waar we een paar dagen bij Landal Vitamaris sliepen. Hier kwam het hele plaatje samen. Niet alleen kun je op dit autoluwe eiland geweldig wandelen en fietsen maar de zon liet zich ook weer volop zien. Daarna reden we langzaam aan weer richting huis met onderweg nog een stop bij Giethoorn en nationaal Park Weerribben Wieden.

Lees hier over een fijne route door Friesland en onze tips voor je bezoek aan Schiermonnikoog

wandelroute Schiermonnikoog Groene Wissel

Wit strand en duinen aan de noordkant van Schiermonnikoog

Mei, wandelen, wandelen en nog eens wandelen

In mei bleven we thuis en wandelden we dat het een lieve lust was. Meestal gewoon bij ons in de buurt maar ook vaak in de buurt van mijn ouders zoals het klompenpad Rijnstrangenpad bij Oud Zevenaar.

Begin juni, wandelvakantie in Zuid-Limburg

In de eerste week van juni gingen we op zoek naar een lekkere uitdaging en wandelden de Dutch Mountain Trail in Zuid-Limburg. Deze meerdaagse wandelroute is 101 kilometer lang en gaat van Eygelshoven naar Maastricht. Al wandelend kom je over de "Seven Summits" en diverse andere bergtoppen in Zuid-Limburg, Duitsland en België. Mooi én een fijne uitdaging tegelijk.

Opnieuw kwam het hele plaatje samen. Het was prachtig weer, we overnachtten op de leukste plekjes én de terrassen mochten precies die week weer open. Hoe goed kan de timing zijn! Deze wandelvakantie was precies wat ik nodig had om die laatste restje winterdip weg te laten smelten. Klaar voor mijn eerste van 2 coronavaccinaties.

startpunt Dutch Mountain Trail op station Eygelshoven

Station Eygelshoven, startpunt van de DMT

Eind juni en begin juli, naar Noord Italië en de Dolomieten

Na mijn eerste vaccinatie moest ik nog 6 weken wachten tot de tweede. Hierdoor zagen we onze droomreis naar Zweden en Noorwegen in het water vallen maar lang treuren deden we niet. Twee weken na de eerste inenting reden we met het campertje via Zwitserland naar het noorden van Italië. Na diverse verregende pogingen hadden we deze keer bijna elke dag strak blauwe luchten.

In nog geen 1000 kilometer reden we langs de mooiste bezienswaardigheden, meren en bergen van noord Italië. Wandelen deden we ook veel, in de Dolomieten stikt het namelijk van de meest geweldige wandelroutes. Na ruim 2 weken was het tijd om weer naar huis te gaan voor prik nummer 2.

Lees hier al onze tips voor de mooiste wandelroutes in de Dolomieten

roadtrip Noord Italië wandelen bij het Comomeer

Bovenop de Monte Grona met uitzicht op het Comomeer

Eind juli en begin augustus, met de camper naar Bretagne

Normaal gesproken blijven we in de zomervakantie in Nederland maar in dit gekke jaar kwamen we zomaar in het Franse hoogseizoen terecht. Toen we hoorden dat we al een week na mijn 2e prik welkom waren grepen we de kans en zo reden we eind juli richting de ruige rotskusten van Bretagne. Een provincie die al lang op mijn verlanglijst stond maar waar we de laatste keer veel regen troffen. Deze keer troffen we prima weer, overvolle campings en heel veel fantastische wandelpaden zoals deze bij Pointe de Penhir.

Leestip: route van 2 weken langs de mooiste stranden en bezienswaardigheden in Bretagne

GR 34 Bretagne Frankrijk wandelen pointe du penhir

Familietijd

Tijdens deze reis spraken we af om een paar dagen met mijn broer en zijn gezin door te brengen. Een unieke kans omdat zij altijd in het hoogseizoen op vakantie gaan en wij erbuiten. Qualitytime die niemand ons af kan nemen. Samen eten, kletsen, spelletjes doen en de omgeving verkennen en dat in een jaar waarin de wereld zo op haar kop staat. Ik krijg er nu nog tranen van in mijn ogen.

Deze foto staat zelfs op mijn pagina met foto's van de maand!

Smile.....

September, oktober en november, dwars door de Franse Alpen

Eind september begonnen we aan een langere reis met de camper. Via de indrukwekkende Route Des Grandes Alpes richting de Cote D'Azur. Daarna staken we door naar de Spaanse Pyreneeën en reden uiteindelijk helemaal door naar de Spaanse zuidkust tot vlak bij de grens met Portugal.

Route Des Grandes Alpes roadtrip Franse Alpen

Prachtige vergezichten vanaf de vele bergpassen op de Route Des Grandes Alpes

Overwinteren in het zuiden van Spanje

Overwinteren met de camper. Veel mensen doen het en wij wilden er graag ook eens aan proeven. Een stukje winterzon meepakken en tegelijkertijd bekijken of overwinteren iets voor ons zou kunnen zijn. Het werd een kijkje in een heel nieuwe wereld en gaf antwoord op onze vragen.

Hoe is het weer in Spanje tijdens de wintermaanden, waar kun je overnachten, kunnen we wel overwinteren met ons campertje maar ook wat zijn de kosten en hoe bevalt het om te reizen én te werken. Uiteindelijk resulteerde het in een fijne reis met heel veel leuke en leerzame gesprekken en een schat aan nieuwe indrukken. (Later meer over onze ervaringen).

De camper is ideaal als je wilt overwinteren maar nog niet weet waar!

December, familietijd en een nieuwe lockdown

Eind november reden we weer naar huis om de decembermaand met familie en vrienden door te brengen. Van de blauwe lucht en regelmatig een korte broek aan naar grauw en grijs en de winterjas. Het was even wennen maar een prima besluit. Het warme weer heeft ons heel goed gedaan en we zijn blij dat we weer thuis zijn.

We beseffen ons dat we onszelf gelukkig mogen prijzen dat we ook in 2021 weer zo veel mooie dingen hebben meegemaakt, zeker in een jaar met zo veel uitdagingen. En dat onze vier bejaarde ouders er nog steeds zijn is het fijnste Sint of kerstcadeau dat we kunnen krijgen.

We zijn weer in lockdown en maken er met elkaar het beste van. Koester wie je lief is, geniet van de kleine dingen en wees lief voor elkaar.

Wij wensen jullie allemaal een heel gezond en goed 2022!

Liefs,

Ivonne en Frank

Geplaatst in camper, jaaroverzicht, kamperen.