Voorjaars escape; twee weken op Sicilië.

Sicilië is een compact eiland met een echte Italiaanse sfeer en leent zich prima voor een korte escape. Het best te bezoeken in het voorjaar (mei/juni). De temperatuur is goed en overal vind je bloeiende bloemen. Er is veel te zien en alles is binnen handbereik. Het ene moment zit je nog in de bergen van het binnenland. Niet lang daarna geniet je van een terrasje aan de kust of lees je een boek op je ligbed. Vanaf Nederland is Sicilië goed te bereiken. Zo boek je bijvoorbeeld al een retourtje Eindhoven-Trapani met Ryan Air voor onder de 100 Euro. Huur er een auto bij en het eiland ligt aan je voeten. Ik was twee weken op Sicilië en genoot van dit heerlijke eiland.

twee weken op sicilie

Steden met historie

Ik begin mijn twee weken op Sicilië in Monreale waar ik voor de eerste nachten een hotel heb gereserveerd. Het is een kleine anderhalf uur rijden van het vliegveld. Aangezien het al wat later is  pak ik nog een drankje op één van de terrasjes in het centrum voor ik ga slapen.

Op de tweede dag pak ik de bus nr 389 naar Palermo (Piazza Indipendenza) zodat ik de auto lekker kan laten staan. Van daaruit is alles te voet goed te bereiken.

Ik bezoek de Palazzo Dei Normanni met de prachtige Capella Palentina vol mozaïeken. Daarna krijg ik een rondleiding door de appartementen. Helaas spreektde gids Italiaans en word de groep in rap tempo overal doorheengeleid. Het is erg mooi om te zien maar soms ook dringend aan restauratie toe.

Het Piazza Vigliena blijkt ook een pareltje met haar vier versierde hoeken, fonteinen, nissen en mooie lantaarnpalen.

Na een uitgebreide warme lunch op een overdekt terras in één van de kleinere straatjes ga ik als laatste naar het bizarre Convento Dei Cappuccini. Hier liggen ongeveer 8000 mummies uit de 16e-19e eeuw op de dag des oordeels te wachten, sommigen nog met kleding aan en de haren intact.

sicilie7

Terug naar Monreale

Terug in Monreale is er een gezellige avondmarkt waar ik een lekker vers broodje eet. Als toetje kies ik uit het ruime assortiment van één van de grote notenkramen, afgetopt met een lekkere Italiaanse koffie..Mijn avond is weer helemaal compleet.

De volgende ochtend bekijk ik de fraaie dom. Deze is vol met mooie mozaïeken. Het naastgelegen klooster met de mooie buitengang is prachtig. Buiten word ik getrakteerd door een groep trommelaars die voor een groep bruiloftsgasten een showtje weggeven. Altijd leuk die spontane dingen.

twee weken op Sicilië markt Monreale

De mooiste kustplaats van Sicilië

Via de kustweg SS 113 rijd ik naar Cefalù. Onderweg stop ik voor een lekkere lunch in één van de kleine dorpjes. Aan het eind van de middag aankomst in het hotel en daarna eten op een terrasje in de binnenstad.

Een rondrit door het Madonie berglandschap blijkt een goede keuze. Het is een ontspannen rit en ik heb genoeg tijd om overal uitgebreid te kijken. Overal is het mooi groen en bloeien voorjaarsbloemen. Onderweg bezoek ik het dorp Isnello met smalle straatjes en met een geweldig uitzicht vanaf het hoog gelegen kerkje.

In de loop van de middag ben ik weer in Cefalù en pak nog een paar uurtjes zon mee op het mooie strand. Dan is het tijd voor een gezellig restaurant.

’s Morgens is het nog lekker rustig in Cefalù en daar profiteer ik van door direct na het ontbijt de binnenstad te bekijken. Ik vind de oude wasplaats en bekijk de mooie gebouwen aan het strand. De ochtendzon tovert mooie kleuren op de gebouwen. Daarna stap ik weer in de auto en vervolg de kustweg naar Taormina. Slingerend langs de kustlijn en de heuvels geniet ik van het uitzicht en de geurende gele brem.

Twee weken op Sicilië Cefalu

Chique uitzicht op de Etna

Vanuit Taormina besluit ik de Etna te bezoeken. De Etna is de op één na hoogste vulkaan van Europa en nog één van de actiefste van de wereld. Het is helaas niet zulk mooi weer vandaag. Er staat een straffe wind en er is veel bewolking. De Etna mag ik niet op vandaag maar ik maak wel een wandeling naar de fraaie Silvestri krater. Daarna besluit ik om later nog eens terug te komen en maak met de auto een rondrit om de vulkaan heen. Onderweg ligt het landschap vol gestolde lava van eerdere uitbarstingen. Het gebied is vruchtbaar en ik zie veel druivenranken en boomgaarden. Onderweg zie ik ook veel verlaten huizen en alles heeft een bijzondere sfeer.

In Taormina bezoek ik de volgende dag het hooggelegen Theatro Greco, Vanaf het theater heb je een geweldig uitzicht op de Etna en de kust beneden. Daarna sla ik wat eten en drinken in en daal af naar het strand beneden om te genieten van het zonnetje. In de drukke winkelstraten van het bovengelegen deel van het dorp vind ik  genoeg restaurantjes om uit te kiezen. Als klap op de vuurpijl laat de Etna zich van haar ruige kant zien. Vanuit de veilige verte zie ik een kleinere uitbarsting. Stenen worden in de lucht geschoten en lava stroomt naar beneden. Ik gooi 1 Euro in de verrekijker en geniet van het spektakel.

Twee weken op Sicilië uitzicht Taormina

De volgende ochtend passeer ik met de auto nogmaals de Etna en omdat het weer nu prima is mag ik helemaal naar boven. Alles stoomt en er ligt een verse laag lava op de top. De gids vertelt me dat het hier gisteren nog helemaal wit was van de sneeuw. De lava is van de uitbarsting die ik gisteren door de verrekijker zag, bizar!

sicilie2

Tempels en mozaieken tijdens mijn twee weken op Sicilië

Mijn volgende stop is Piazza Armerina waar ik 1 nacht slaap om de mooie romeinse Villa Cassale te bezoeken met alweer prachtige mozaïeken. Het dorp zelf is heel authentiek. ’s Avonds eet ik met de lokale bevolking een lekker hapje op het centraal gelegen plein.

In Agrigento slaap ik in Villa Diana in een geweldige kamer met groot buitenterras net buiten het dorp. Mijn excentrieke maar prima gastheer Dario vertelt me dat de tempelvallei deze week elke avond mooi verlicht wordt.  Er is ook een speciale tentoonstelling van grote beeldhouwwerken. De entree is vanavond bovendien gratis. Dario beveelt een prima restaurant aan in de buurt en na de maaltijd geniet ik van de gebouwen in de Valle Dei Templi.

sicilie4

De volgende dag bezoek ik nogmaals de tempelvallei. Ik schrik wel van de prijzen, ze weten van wanten wat dat betreft. Daarna zoek ik de kust op bij het kleine plaatsje San leone. Naast een paar restaurants, en wat privé strandjes is er ook een openbaar strand. Het openbaar strand is gratis is maar er ligt veel rommel. Jammer, maar niet zo erg want met het prachtige balkon bij mijn kamer ben ik ook zeer tevreden vandaag!

Op weg naar de volgende slaapplaats bekijk ik de mooie witte kalkrotsen, de Scala Del Tucchi en vervolg dan de weg over de landelijke SS 115.

sicilie5

Marsala blijkt een saai dorp aan de westkust, maar het vlakbij gelegen Erice, dat hoog in de bergen ligt is dat allerminst. Het middeleeuwse dorpje heeft veel sfeer met haar gele stenen en steegjes. Eén van de vele leuke bergdorpjes die ik zie tijdens deze twee weken op Sicilië. Vanaf het dorp kun je een heel groot deel van de westkust zien. Doordat het zo hoog ligt waait er een fris windje en ik ben blij dat ik mijn vestje mee heb genomen.

sicilie6

Op de terugweg stop ik om een kijkje te nemen bij de zoutwinningsgebieden aan de kust. Jammer genoeg wordt er nu niet gewerkt maar ik zie diverse molens en roze watervlaktes met witte zoutbergen ernaast.Mooi om te zien.

sicilie1

Sportieve afsluiting met vergezichten

De twee weken op Sicilië sluit ik goed af met een wandeling in het Zingaro Np. Deze kustwandeling start in Spoleto. Onderweg heb ik mooie vergezichten op de ruige kustlijn, veel bloemen en een paar kleine strandjes. De tijd is te kort om hem helemaal af te lopen dus halverwege moet ik omdraaien.

Als ik de volgende dag in het vliegtuig zit kan ik terugkijken op een prima rondreis over Sicilië. Twee weken op dit prachtige eiland bleek eigenlijk niet genoeg. Ik heb nog lang niet alles gezien dat Sicilië te bieden heeft, maar het is dichtbij dus wie weet….!

twee weken op sicilie1

Twee weken op Sicilië, het beste vervoermiddel.

Het leuke van Sicilië is dat het lekker compact is, je ziet al heel wat moois in een week of twee. Zo wandel je nog in de bergen van het binnenland. Niet lang daarna geniet je van een terrasje aan de kust of lees je een boek op je ligbed. Om het eiland het best te verkennen heb je een huurauto nodig. Wij hebben goede ervaringen met Sunnycars, via hen huur je al een auto vanaf €20 per dag all-in.

Klik hier voor meer informatie en actuele prijzen voor het huren van een auto in Italie.

Heb je interesse in nog meer mooie roadtrips kijk dan op mijn roadtrips pagina.

Wil je nog meer lezen over het heerlijke Italië? Klik dan even door naar mijn Italië pagina!

delen is lief
Geplaatst in Europa, Italië, Roadtrips.