Agua azul Mexico

Route door Mexico; 4 weken met het O.V. en huurauto

Samen met Frank maakte ik een prachtige reis langs de hoogtepunten van Mexico. Een trip waar ik nog niet veel over schreef, maar die ik echt iedereen kan aanbevelen. Onze route door Mexico ging deels met het O.V. en deels met een huurauto. Een afwisselende reis waarbij we de ene mooie plek na de andere zagen en ook kennis maakten met het leven van alle dag. Een trip om op je bucketlist te zetten!

De route door Mexico

Omdat ik zelf al een aantal jaar geleden in Yucatan was wilde ik graag tijdens deze reis ook andere delen van het land bekijken. Natuurlijk gingen we ook naar Yucatan, een (eerste) bezoek aan Mexico is niet compleet zonder. We kozen voor een start in Mexico City, waarbij we het eerste deel met de bus reisden. Vanaf Palenque hadden we een huurauto waarmee we door Chiapas en Yucatan reden om te eindigen in Playa del Carmen. Een prachtige route door Mexico met 1 nadeel. Omdat we heen op Mexico City gevlogen hadden moesten we ook via Mexico City terug naar Amsterdam. Niet onoverkomelijk, maar wel omslachtig.

Route door Mexico, Yucatan met de auto

Met de bus

Het eerste deel van onze route door Mexico legden we met de bus af. Rijden met de bus is makkelijk en de bussen zijn prima en rijden goed op tijd Je kaartje koop je bij het busstation en het is mogelijk meerdere kaartjes in één keer te kopen. Zo hoef je niet elke keer opnieuw naar het station, maar daarmee leg je wel de route al vast. De rit die we maakten gaat over dezelfde wegen die je normaal gesproken met de auto aflegt en zo konden we allebei lekker om ons heen kijken.

Klik op de kaart om hem groter te zien!

route door Mexico met de bus

Mexico City en Teothuacan

We begonnen onze route door Mexico in wereldstad Mexico City. De eerste dag slenterden we zelf door het centrum en bekeken o.a. het Palacio de Bellas Artes en de grote Kathedraal. Als we in Midden-Amerika zijn genieten we altijd enorm van het straatleven. Mensjes kijken, kleurrijke gebouwen en af en toe een lekker hapje eten. Een prima manier om te wennen aan het tijdsverschil en ons op te maken voor de rest van de reis.

Mexico Citt

Mexico

Op de tweede dag bezochten we met een tour het geweldige Teotihuacan, of de stad van de goden. Teotihuacan was ooit één van de meest machtige steden uit het Pré Colombiaanse tijdperk en ligt op 50 kilometer van Mexico City. Onderweg was het schrikken bij het zien van de grote wijken vol zelfgefabriceerde huizen die we zagen aan de rand van Mexico City. Vol met mensen die hun geluk beproeven op zoek naar werk en een beter leven.  Wij genoten van de "avenue of the death", de tempel van Quetzalcoatl en de indrukwekkende piramides van de zon en de maan.

Teotihuacan Mexico

Puebla, Oaxaca en Monte Albán

De rit bracht ons verder naar prachtig koloniaal Puebla. We slenterden door de kleurrijke straatjes en genoten van de prachtige gebouwen, het alledaagse leven en de drukte op de Zócalo (centraal plein).

Puebla, Mexico

Puebla Mexico

Daarna reden we verder naar Oaxaca, nog zo'n pareltje waar we de indrukwekkende Templo de Santo Domingo kerk bezochten. Natuurlijk genoten we ook hier volop van de sfeer en zaten heerlijk op een terrasje op de Zócalo.

Oaxaca Mexico

Op de tweede dag huurden we een fiets en reden naar het iets verder gelegen Monte Albán. Een op een grote heuvel gelegen oude stad van de Zapoteken met een prachtig uitzicht op de omringende vallei.  Het leuke is dat ook hier weinig toeristen komen, dit in tegenstelling tot veel tempels in Yucatan. Dubbel genieten dus!

Monte Alban Mexico

San Christobal de las Casas en San Juan de Chamula

Een lange busrit bracht ons in San Cristobal.  Een stad vol prachtige koloniale gebouwen en sfeervolle klinkerstraatjes. Wat het gebied extra bijzonder maakt is de aanwezigheid van vele lokale indianen stammen. Daardoor heeft de stad een geheel unieke sfeer die je nergens anders ziet.

san cristobal de las casas Mexico

Vanuit San Cristobal brachten we een bezoek aan het kleine dorpje San Juan de Chamula met haar grote lokale markt en de bijzondere kerk die een mengeling is van diverse geloofsovertuigingen.

San Juan de Chamula

market San Juan de Chamula

Palenque

Onze laatste busrit bracht ons via een slinger route door de bergen naar Palenque, dat midden in het groen ligt. Natuurlijk brachten we een bezoek aan de prachtig gelegen Mayatempels, nog steeds één van mijn favoriete tempels in Mexico!

leguaan Palenque

Deel twee van onze route door Mexico, met de huurauto.

Hoe ontspannen de rit met de bus ook is, het rijden met een auto geeft natuurlijk een stuk meer vrijheid. Zo konden we op weg naar Palenque niet stoppen bij de prachtige watervallen van Agua Azaul . Na een bezoek aan de Maya tempels op dag 1  reden we daarom een klein stuk terug door de jungle. Bij de watervallen wandelden we naar boven en zwommen op diverse plekken in het prachtige blauwe water midden in de jungle. Daarna was het tijd om Yucatan te gaan verkennen.

Agua azul Mexico

Agua azul praying mantis

Campeche en Uxmal

Een lange rit bracht ons in Campeche. Onderweg namen we de tijd om een paar keer te stoppen aan de kust om ook daar wat van mee te krijgen. We sliepen er 2 nachten en slenterden een dagje door de stad.

Onze volgende stop was het tempelcomplex van Uxmal. Dit complex ligt vlakbij de stad Merida, wordt als één van de belangrijkste opgravingen van de regio beschouwd. Na een dag dwalen reden we door naar Merida waar we een hotel zochten.

Uxmal

Merida en Izamal

Merida is de levendige hoofdstad van Yucatan. Een perfecte  plek om even te stoppen tijdens het rijden en een mooie uitvalsbasis. Wij sliepen er  één nacht en reden daarna door naar het volgende hoogtepunt op onze route door Mexico. Onderweg stopten we diverse malen voor bijvoorbeeld een typisch kerkhof.

Merida

vuilnisbelt Mexico

kerkhof Mexico

Izamal is één van de meest sfeervolle stadjes die Yucatan rijk is. Met haar gele huisjes en grote gele klooster in het centrum van de stad is het wat mij betreft echt een plek waar je minstens een dag rond moet kijken. Een mooie mengelmoes van Mexicaanse en Spaanse (Katholieke) invloeden.

Izamal Mexico

Mayatempels van Coba, Chichen Itza en Tulum en zwemmen in een cenote.

Wie aan Mexico denkt ziet meestal twee dingen voor zich; prachtige stranden en Mayatempels. Ons laatste deel van de rondreis bracht ons langs maar liefst drie prachtige tempels én het strand van Playa del Carmen.

Als eerste bezochten we de meest bezochte van alle tempels; Chichen itza. Druk, maar absoluut de moeite van het bezoeken waard. (Tip; aan het eind van de dag, of in de vroege ochtend is het minder druk en voel je de sfeer van het complex beter).

Chitzen Itza Mexico

Daarna stond het wat minder bezochte, kleine complex Coba op het programma. Aan de ingang huurden we een fiets, de beste manier om het gebied te bekijken.  Het meest bijzondere aan Coba is de ligging in de uitgestrekte jungle.

Coba Mexico

Als laatste brachten we een bezoek aan één van de fraaist gelegen tempelcomplexen. De ligging direct aan de golf van Mexico geeft een heel eigen sfeer aan de tempels van Tulum waardoor het weer totaal anders is als op andere plekken.

O ja, en we zwommen ook in een Cenote. Dit is een soort half ondergronds meer met fris water waarvan je er diverse aantreft in Yucatan. Helaas zijn de foto's die we er maakten mislukt, maar het is geweldig. Google het anders maar eens!

Playa del Carmen

Onze reis eindigde in Playa del Carmen. Dit voormalig vissersdorpje is uitgegroeid tot een ware toeristenplaats waar je alles vindt wat je hartje begeerd. We leverden onze auto in en gaven ons over aan de geneugten van een paar dagen eten, flaneren, strand en het onderwaterleven. Daarna was het tijd om naar huis terug te keren. Een schat aan ervaringen rijker en een met een eeuwig durende liefde voor veelzijdig Mexico.

Een eerste kennismaking

Natuurlijk is deze route door Mexico nog lang niet compleet en uit te breiden met heel veel andere mooie plekjes. Het is een eerste kennismaking met het land waarbij je een aantal hoogtepunten aandoet op het gebied van stadjes, bevolkingsgroepen, tempels en natuur. Met genoeg tijd om te genieten van de sfeer van het land.

Lees zeker ook even mijn blog over de zes mooiste tempels van Mexico nog even!

Mexico is een heerlijk gevarieerd land, waar ik zeker nog een keer terug kom. Wat is jouw favoriete plek die je zelf hebt bezocht?