route van Sydney naar Brisbane

De oostkust van Australië, route van Sydney naar Brisbane

Als onderdeel van onze lange trip waren we 3 maanden in Australië.  Ik krijg regelmatig de vraag wat nu precies de route was van onze reis en daarom vandaag; Australië deel 1- de route van Sydney naar Brisbane.

Omdat we een paar jaar geleden al door het Australische zuiden, The Red Centre en langs de westkust hebben gereisd besloten we onze aandacht deze keer te concentreren op de oostkust. In een kleine drie maanden tijd reisden we van Sydney naar het Daintree National Park in het noorden. Onze reis ging via de kust omhoog waarbij we een aantal keer een kortere detour maakten. Op de terugweg reisden we via The Great Inland Way terug tot aan Brisbane van waar we verder vlogen naar Singapore.

De invloed van het weer op onze route door Australië.

Helaas waren de weergoden ons niet altijd gunstig gezind. In Sydney, zowel als in Brisbane kwamen we in het eerste koufront van het jaar terecht waarbij de temperaturen veel lager waren dan normaal en we kregen ook nog een aantal dagen met flinke regen voor de kiezen. In het noorden van Queensland was het volgens de lokalen tijdens de regentijd veel droger dan normaal geweest. Tijdens onze reis zou het normaal gesproken praktisch droog zou zijn, maar in plaats daarvan regende het geregeld. Onze route hebben we daardoor een aantal keer aangepast en we hebben ons tentje minder opgezet dan we wilden omdat het diverse nachten echt veel te nat, te koud of een combinatie van beide was. Het weer in Australië is onvoorspelbaar en kan binnen no time omslaan en goed tekeer gaan, de oostkust is daarbij wat heftiger dan de westkust.

De eerste maand; de route van Sydney naar Brisbane

route van Sydney naar Brisbane

Sydney

Tijdens onze eerste reis waren we maar twee dagen in Sydney daarom besloten we deze keer langer te blijven. Een mooie startplek voor de route van Sydney naar Brisbane. We huurden een week een appartementje via Air B&B en plakten er zelfs nog 2 nachten aan vast. Wat we deden:

• We pakten de veerboot naar Manly en de bus naar Coogee en maakten een tweetal geweldige kustwandelingen.  Lees hier meer over de wandeling van Coogee naar Bondi Beach.
  • Slenterden door de botanische tuinen en dronken een drankje bij Sydney Harbour en het Opera House
  • Wandelden met een gids door de binnenstad, zagen veel oude pandjes tijdens andere wandelingen
  • Shopten in de binnenstad, op Oxford street en Paddy's markets
  • Genoten van het zonnetje op diverse strandjes
  • Ontbeten elke dag heerlijk op ons balkonnetje
  • Bekeken de stad van bovenaf vanuit de Sydney Tower

Lees in dit blog mijn tips voor allerlei leuke dingen die je (bijna) gratis kunt doen in Sydney.

wandelen op de route van Sydney naar Brisbane

Sydney Harbour aan de route van Sydney naar Brisbane

Wijn proeven bij Sydney; Hunter Valley (Cessnok)

Na deze fantastische dagen in Sydney reden we verder naar Hunter Valley, het wijngebied van de regio. In de weekenden komen mensen uit Sydney hier en genieten van de mooie omgeving en de heerlijke wijnen. Wat we deden:

• Wandelen door het glooiende landschap
  • Een rondrit langs vele mooie wijngaarden om wijnen te proeven op de "Open Cellar" dagen (Frank dan, ik ben altijd BOB)

Lees meer over wijn proeven en nog meer in de Hunter Valley in dit uitgebreide blog.

Hunter Valley, route van Sydney naar Brisbane

route door australië9

Port Stephens

Onze route van Sydney naar Brisbane ging daarna weer richting de kust naar Port Stephens. Een prachtige grote baai die populair is onder de (Australische) toeristen. Wat we deden:

• We wandelden in het Tomaree National Park en zagen de hele baai van bovenaf
  • Klommen en klauteren over de vele rotsen langs de strandjes
  • We zagen de zon ondergaan in de grootste duinen van Australië
  • Snorkelden bij Little beach, zagen dolfijnen vlakbij de kust  en genoten van de zonsondergang en bbq
  • Gingen op zoek naar koala's in de Lemon Tree Passage, helaas zonder resultaat maar wel een mooie wandeling

route door australië3

North Haven

We reden weer een stuk verder en zetten onze tent neer op een camping pal aan het strand. Wat we deden:

route door australië route van Sydney naar Brisbane

Een detour tussen Sydney en Brisbane; Dorrigo en de Waterfall Way

Het volgende stuk was een detour  van de route van Sydney naar Brisbane. We gingen landinwaarts en reden over de prachtige Waterfall Way. Helaas hadden we een aantal slechte dagen met veel regen en omdat we de bergen ingingen was het flink koud. Dit is de enige keer tijdens de reis dat ik mijn sjaal en wanten aanhad en me in de Nederlandse winter waande. Wat we deden:

• We sliepen in het bijzondere oude Herritage hotel in Dorrigo
  • Wandelden in het regenwoud van het Dorrigo NP
  • Zagen heel veel spectaculaire watervallen op deze route langs de Waterfall Way
  • Hadden het heel erg koud!

rps20150428_202250

Byron Bay

Vanuit Armidale reden we via het Gibraltar Range NP waar we genoten van de herfstkleuren en het uitzicht. We dronken koffie in een heel bijzondere koffieshop "our daily bread" en reden langs de prachtige kust naar één van de beroemdste baaien van de oostkust bij Byron Bay. Wat we deden:

• We bleven maar stoppen en genoten van de prachtige kustlijn onderweg
  • We maakten een tocht naar Julian Rocks waar Frank dook en ik snorkelde en zagen veel moois waaronder een Leopardshark!
  • Maakten een kustwandeling en zagen in de zee een grote groep dolfijnen, een mantarog en schildpadden
  • We genoten van het nachtleven en de gezellige drukte/vibe in het dorp, dansen en aten dronken veel lekkers
  • Ik vierde mijn verjaardag op het strand met heerlijke taart, veel sms-jes en mail van thuis

route door australië5

route door australië10

Brisbane

Via het hippieplaatsje Nimbin reden we naar Brisbane, eindpunt van de route van Sydney naar Brisbane, waar we een aantal dagen logeerden bij vriendin Inge en haar man Dave. Wat we daar deden:

• Heerlijk bijkletsen, ontbijten in de tuin, wat winkelen en lunchen in het restaurant van Jamie Oliver
  • We gingen naar het Lone Pine Koala Sanctuary waar we meer leerden over koala's en kangoeroes konden aaien
  • Ik ging mee met Inge naar de wildlife opvang van Kerry en Ross
  • We gingen een dag naar Moreton Island waar we snorkelden bij prachtige oude boten, wilde dolfijnen konden voeren en in volle vaart met boogeeboards van de hoge zandduinen afgleden

route door australië6

route door australië7

route door australië8

Handig om te weten over deze route van Sydney naar Brisbane

• De kortste afstand van  de route van Sydney naar Brisbane  is ruim 1000 kilometer. Wij reden er meer vanwege de diverse detours.
  • Het wegennetwerk in dit stuk van het land is prima en geschikt voor ieder type auto
  • Tanken kun je op veel plaatsen langs de doorgaande route.
  • Vanuit Sydney ben je in een paar uur in de Blue Mountains. Wij bezochten deze tijdens onze vorige reis, de moeite waard!
  • Er zijn nog veel meer mooie parken te bezoeken maar Australië is zo groot; je moet altijd keuzes maken. Een volgende reis komen wij graag nog een keer terug en bekijken meer van de omgeving van Brisbane.
  • Wij waren helaas te vroeg voor het whalewatchen. Vanaf Brisbane (nog beter Hervey Bay) kun je dit doen vanaf juli t/m november. Informeer altijd even bij lokale mensen want de precieze datum hangt af van de trek van de walvissen.

Dit was het eerste deel van onze route door Australië. In een volgend blog kun je meer lezen over het vervolg van de rit van Brisbane naar het Daintree National Park.

Heb je interesse in nog meer mooie roadtrips kijk dan op mijn roadtrips pagina.

Ben jij ook zo nieuwsgierig naar wat Australië nog meer te bieden heeft? Neem dan zeker eens een kijkje op mijn Australië pagina

Geplaatst in Australië, Oceanie, Roadtrips.

10 reacties

1. Wat een toffe route, dit wil ik graag ook doen als we lang op reis gaan. We willen niet al te lang naar Australië, vanwege de kosten. Dan is dit wellicht een prima route en zelfs nog verder naar Cairns. Een autootje huren is niet zo duur geloof ik in Australie, dus dat scheelt 🙂

• Ha, houd mij maar in de gaten want we reden tot aan Daintree National Park. De rest van de route komt in een volgend blog! De autokosten vallen mee,goed rondkijken kan lonen. Je kunt er ook één kopen als je er zin in hebt. In Cairns en bijvoorbeeld Byron Bay zitten veel backpackers die auto’s kopen en verkopen.

2. Jaaaaa, je route door Australië! Ik heb dit artikel vorige week al open geklikt, maar wilde hem even goed lezen. Daar had ik nu (pas) tijd voor. Wat een leuke manier om te vertellen wat je overal deed. Het appartement in Sydney is tof! Ik hoop ooit een zelfde soort reis door Australië te maken. Lijkt me zo’n onwijs gaaf land!!

• Ja, het is best wel even wat leesvoer (en ook een hoop werk om het te maken zo’n overzichtsblog 🙂 ) Ik kan je Australië alleen maar aanbevelen, maar je moet er inderdaad wel even de tijd voor nemen.

3. Zoals het er nu naar uitziet gaan wij februari 2020 deze route ook rijden dus ik heb heel veel aan de tips die je schrijft.

Wat ik nog wel lastig vind is te kijken welke plaatsen we uiteindelijk overnachten. We hebben in totaal 8 dagen om van Surfers Paradise naar Sydney te rijden. Mocht je dus nog tips hebben als toevoeging zijn deze meer dan welkom.

• Hoi Lisette, wat een mooi vooruitzicht! Om te overnachten kan ik je aanraden: Port Stephens, Byron Bay, Port Macquarie en North Haven, allemaal aan het water. Bij Byron Bay kun je surfen maar ook snorkelen/duiken en genieten van de mensen en gezellige vibe. De andere plekken zijn allemaal wat rustiger. Ga je wat meer van de kust dan kan ik je zeker een overnachting in de Blue Mountains aanraden of een detour langs de Waterfall Way.

• Dank voor je snelle terugkoppeling! Misschien was ik niet duidelijk maar ik bedoelde overnachtingen op de detour Waterfall Way. Welke plaatsen zijn juist leuk om een nacht te verblijven.

• Er zijn diverse plaatsen aan de route, de meerderheid is redelijk klein en soms een beetje “terug in de tijd”, als je snapt wat ik bedoel. (Wij vinden dat trouwens de charme van het wat minder bezochte Australië) Ik kan je Dorrigo wel aanbevelen, kleiner maar wel knus. Glenn Innes is wat groter en ook zeker een aanrader. Armidale is de grootste stad aan de route, die vond ik wat minder, maar de voorzieningen zijn wel weer wat beter.