Siem Reap

De boot van Siem Reap naar Battambang, slow travel Cambodja

Eén van de leukste manieren om het dagelijks leven in Cambodja van dichtbij te kunnen bekijken is vanaf het dek van de Boot van Siem Reap naar Battambang. Terwijl jij heerlijk relaxed bent bruist het om je heen van het leven. Ben je klaar voor een dag op het water?

De boot van Siem Reap naar Battambang

Net als iedere reiziger die Cambodja aandoet zijn we een aantal dagen in Siem Reap, thuis van de prachtige tempels van Angkor. We hebben alle hoeken en gaten van het tempelcomplex met een tuk tuk en op de fiets verkend. Ook fietsten we een dag rond het dorp en zagen hoe de mensen op het platteland van Cambodja leven.

Thuis heb ik gelezen over een tocht met de boot van Siem Reap naar Battambang. Een mooie manier om het dagelijks leven op en langs het water te bekijken terwijl je op weg bent naar je volgende bestemming.  Kaartjes voor de boot kopen we lekker makkelijk bij ons fijne guesthouse en na een paar dagen tempels staan we klaar voor een volgende ervaring.

De beste plek om te overnachten in Siem Reap; het Bou Savey Guesthouse ( 8.4)

Wij sliepen in het Bou Savey Guesthouse. Dit Guesthouse ligt in een rustige wijk net buiten het centrum en heeft ruime kamers, goed personeel, lekker ontbijt, wifi en een goede prijs. Wij boekten kort van te voren een kamer en ter plekke konden we hem gemakkelijk verlengen. Ze verhuren ook fietsen en hebben een paar prima mannetjes die je met een tuktuk kunnen rondrijden. Na een dagje tussen de tempels kun je heerlijk relaxen bij het zwembad. Je boekt al een kamer in Bou Sayey met 2 aparte bedden, fan en ontbijt vanaf €14.

Klaar voor vertrek

Na het ontbijt is het tijd om afscheid te nemen van de crew van Bou Savy Guesthouse. We worden door een van hun eigen medewerkers weggebracht naar de boot waar de kaartjes voor ons klaar zullen liggen. Bij het meer is het een drukte van jewelste. Er liggen diverse bootjes te wachten en overal staan mannetjes die mensen roepen om met ze mee het water op te gaan.

Onze chauffeur wijst ons keurig waar het hokje is met de kaartjes maar als we daar aankomen en navraag doen blijkt er niets klaar te liggen. Nu zijn we niet voor het eerst in Azië, dus helemaal verbaasd zijn we niet, dingen lopen wel vaker niet zoals gedacht. Onze chauffeur zegt dat hij wel even met ons meeloopt naar de boot, maar ook daar liggen geen kaartjes voor ons klaar. We steggelen een tijdje met de Kapitein van de boot en uiteindelijk mogen we aan boord, zonder kaartjes. Onze tassen worden bovenop het dek geladen en wij zoeken een plekje op een van de houten bankjes beneden. Helemaal relaxed zijn we pas als de trossen los gegooid worden en we een van wal zijn gestoken, onze reis gaat beginnen!

Het Tonle Sap meer

Het eerste deel van de tocht met de boot van Siem Reap naar Battambang gaat over het Tonle Sap meer.  Het meer beslaat ongeveer 8 % van het totale oppervlakte van Cambodja. In de regentijd wordt het aangevuld met water uit de Mekong rivier en overstromen de vlaktes rondom het meer. Wij zijn er in de droge tijd als het meer zijn water weer terug geeft aan de Mekong en alles opdroogt. Het is onzeker hoe lang wij over de tocht gaan doen, want het water staat op een aantal plekken niet zo hoog meer.

Langs het meer zijn een aantal floating villages te vinden die je met een bootje kunt bezoeken. Na een klein half uur varen verlaten we het meer en varen via een smal kanaal vol gras en riet een brede rivier op die ons helemaal tot in Battambang zal brengen. We genieten van de drukte langs de waterkant en onderweg legt de boot regelmatig aan om mensen in of uit te laten stappen.  Tijdens die stops wordt er van alles aangeboden om te eten of drinken en al snel hebben we een tasje vol lekkernijen naast onze stoel liggen.

Plastic

Na een tijd krijgen we trek en duiken ons tasje met lekkers in voor een snack. Net als op veel plekken in Azië zit er van alles in het plastic ingepakt, iets waar we vandaag helaas niet echt onderuit komen. We stoppen alle plastic weer braaf in het zakje terwijl om ons heen de Cambodjaanse reizigers hun etensresten overboord gooien. Niet veel later verdwijnen ook de eerste zakjes en flesjes in de rivier. Bizar eigenlijk dat de lokalen alles zo overboord gooien, terwijl alle toeristen op de boot hun spullen weer braaf in de tas stoppen. We zijn ons weer heel bewust van het grote plastic en afval probleem dat er in veel Aziatische landen is. Zeker als we niet veel later een grote groep kinderen vrolijk tussen de drijvende troep in zien zwemmen en de aangespoelde flesjes aan de oever zien liggen.

Mensjes kijken

Onderweg passeren we prachtige huisjes, die hoog op hun palen boven de rivier uitsteken.  Wie er het meest geniet weet ik niet, wij kijken om ons heen en van alle kanten wordt er driftig gezwaaid en gelachen. Een klein, bloot, jongetje op een drijvende mat komt hard aan gepeddeld en vaart breed grijnzend een klein stukje met ons mee tot hij te ver van huis raakt en omkeert. Monniken varen langs de huizen en winkeltjes op zoek naar wat offergaven.

Aan de kant staat een grote groep puberjongens met een autoband aan een touw. Vol bravoure zwaaien ze één voor één met de band de rivier op en springen in de golfslag van de boot. Daarna klimmen ze stoer terug op de kant, klaar voor een volgende poging. Wij klimmen op het bovendek van de boot en zoeken een plekje op naast de tassen, genietend van het zonnetje terwijl we gelijk even de benen strekken.

Laag water

Naarmate we verder komen staat het water van de rivier steeds lager. Het tempo gaat een stuk naar beneden als we door het ondiepe water laveren. Regelmatig komt er een lange stok aan te pas om de boot af te duwen. Even lijkt het er op alsof we echt vast komen te zitten, maar gelukkig komen we na een paar spannende minuten weer los en vervolgen onze tocht. Op dit moment snappen we helemaal waarom de boot van Siem Reap naar Battambang niet het hele jaar door vaart. Kom je nog iets later in het jaar dan is het echt onmogelijk. Onze billen beginnen inmiddels wel pijn te doen, niet verwonderlijk na bijna 7 uur op de boot.

Battambang

En dan komt na nog ruim een uur Battambang in zicht. Hoe fijn de tocht ook was, uiteindelijk zijn we toch best wel blij dat we aangekomen zijn. Het laatste deel ging wel erg langzaam voorbij en onze billen zijn wel toe aan een beetje beweging 😉

Handig om te weten over de boot van Siem Reap naar Battambang

• Door de wisselende waterstand vaart de boot niet het hele jaar door. Informeer dus van te voren.
  • De droge tijd is grofweg van november t/m maart. Wij waren er eind januari.
  • De vaartijd varieert per seizoen. Bij laag water doe je er een aantal uur langer over, bij hoog water een uur of 6.
  • Als je lekker wilt zitten neem dan een kussentje mee want de banken zijn van hout.
  • Neem zelf wat te eten en drinken mee maar koop ook zeker onderweg een hapje bij één van de klein winkeltjes langs het water.
  • Prijs van de tocht; ongeveer 20 USDollar (2017) per persoon, vertrektijd rond 07:00 uur.

Zou het jou wat lijken om met de  boot van Siem Reap naar Battambang te varen?

Wil je meer weten over onze route door Cambodja? Klik dan hier door naar het hele bericht.

Geplaatst in Azie, Cambodja, hotspots, Things to do.