bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm en Kampenwand

Bergwandeling naar de Piesenhausener Hochalm en de Hochplatte

Na een weekje in centraal Beieren reisden we door naar het zuiden van Beieren. De omgeving van de Chiemsee, net tegen de grens met Oostenrijk, is echt ideaal voor een fijne outdoorvakantie. We maakten diverse bergwandelingen waaronder de pittige tocht naar de Piesenhausener Hochalm. Trek je bergschoenen aan en wandel met ons mee.

De Piesenhausener Hochalm

De bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm, de Hochplatte en de Kampenwand is één van de mooiste van de Beierse Alpen. De keuze voor de regio ( Chiemgau ) maakte ik al in januari, aan de hand van een foto op een brochure die ik op de vakantiebeurs kreeg. Op de voorkant stond de alpenhut die je op de Hochalm aantreft en ik was direct verliefd.

Op dat moment hadden we nog geen concrete plannen voor onze vakantie. Toen ik werd uitgenodigd om op het mooie Schloss Möhren te komen slapen en wandelen was het snel beslist. Na een heerlijke week wandelen in het Altmühltal werd week 2 een verblijf op camping Zellersee in Zuid Beieren. Vol met mooie wandelmogelijkheden waarvan er al één vaststond.

Het startpunt vanaf de camping

De Piesenhausener Hochalm ligt op een hoogte van 1360 meter en de Hochplatte op 1587 meter. Camping Zellersee ligt ongeveer 1000 meter lager. Dat het een pittige klim wordt weten we dus maar na onze wandelingen in het Altmühltal denken we het aan te kunnen. Vanaf de camping lopen we aan de achterkant het bos in en nemen een breed grindpad (route 61). Na een tijd komen we bij de eerste van een aantal bergalmen die we tegen gaan komen. Ineens schiet er een vuursalamander voor me langs, wat leuk!

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm vuursalamander

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm hekje

Door het bos naar de Hochalm

De weg begint nu flink te stijgen en we moeten flink werken. Net als ik er een beetje klaar mee ben hoor ik voor me een geluid. Een klein groepje jonge steenbokken rent snel weg om ons iets later, vanaf een veilige afstand, nieuwsgierig aan te staren. Er wordt besloten dat we ongevaarlijk zijn en we kunnen ze rustig bekijken terwijl ze verder grazen. Na nog een tijd puffen kunnen we kiezen; onderlangs of bovenlangs naar de Hochplatte. We kiezen voor de langere route onderlangs en genieten van spectaculaire uitzichten en mooie bloemen.

(NB: Een keuze die ons op de terugweg alsnog over de hoge kant zal brengen en die we eigenlijk andersom hadden moeten doen.)

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm steenbokken

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm

bergwandeling naar de Hochplatte Beierse Alpen

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm orchidee

De hoogste alm

Na nog een klein half uurtje komen we op het hoogste deel van onze route. We klimmen een hekje over, bedoeld om de koeien binnen te houden, en komen op een splitsing. Links liggen de berghut van de Piesenhausener Hochalm en de Kampenwand, rechts de Hochplatte. Omdat we best wel moe zijn en zin hebben in koffie en wat lekkers gaan we eerst naar links richting de berghut. Dé berghut waar ik zo verliefd op werd een half jaar geleden.

Als we aankomen zijn alle tafels bezet maar al snel vertrekken er mensen en zitten we zowaar ineens aan het tafeltje van de foto! De koffie is één van de slechtste die we ooit dronken, maar de Käsetorte smaakt prima. Terwijl we genieten van het uitzicht op de Chiemsee klingelen de koeienbellen er vrolijk op los.

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm hekje oversteken

Piesenhausener Hochalm en Kampenwand

Piesenhausener Hochalm alpenhut, koffie en küche

uitzicht op de Chiemsee

De Hochplatte

Na deze rustpauze wandelen we weer een klein stukje terug, de splitsing voorbij en daarna de Hochplatte op. Het blijkt wederom een pittige klim en we moeten af en toe even stoppen om uit te puffen. Geeft niks, het uitzicht is geweldig. Eenmaal bovenop sluiten we ons aan bij andere wandelaars en eten ons meegenomen brood. De voorspelde regen van vanochtend lijkt eerder te komen dan verwacht en daarom stoppen we niet te lang.

We dalen af aan de achterzijde van de Hochplatte. Het eerste deel gaat via een behoorlijk steil pad Het valt ons op dat iedereen de route de andere kant uitloopt en achteraf bekeken hadden wij dit stuk ook andersom moeten doen voor het gemak. Soms is het meer "klunen" dan wandelen. Maar goed, eens gekozen blijft gekozen, en zo komen we er ook. Na een uur afdalen komen we op de plak waar we eerder kozen voor de makkelijke lagere weg. We volgen pad 62 richting Mühlau.

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm en Hochplatte

Piesenhausener Hochalm en Hochplatte afdaling Hochplatte

afdaling Hochplatte boomwo

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm en Hochplatte routebord

De laatste loodjes

Langzaam aan dalen we af via de route 62 richting Mühlau. Door stukken bos, over kleine paadjes langs de bergwand en een aantal alpenweides.  We passeren de berghut van de Oberauerbrunst alm waar fietsers en wandelaars gezellig aan het bier zitten. In het dorp Mühlau kiezen we voor een pad linksaf richting de Zellersee en de camping. Nog een stuk dalen en wat slingeren tussen rotsblokken en stukken bos en we zijn weer thuis. Meer vermoeid dan we hadden verwacht, maar wel erg voldaan. Tijd voor een douche en voor een lekkere hap in de lokale Biergarten!

afdaling van de Hochplatte, route 62

bergwandeling-naar-Piesenhausener-Hochalm

bergwandeling naar Piesenhausener Hochalm

koeien op de de Oberauerbrunst alm

alpenbloemen Piesenhausener Hochalm

Handig om te weten over de bergwandeling naar de Piesenhausener Hochalm en de Hochplatte

• Wij maakten deze hike vanaf onze camping. Hierdoor stegen en daalden we behoorlijk (meer dan 100 meter hoogteverschil)
  • Onze route naar de alm, de Hochplatte en weer terug naar de camping duurde ruim 7 uur, afstand ongeveer 18 km.
  • Wil je een stuk minder hoogte overbruggen? Pak dan de lift vanaf de Schloßstr. 46, Marquartstein en wandel vanaf het bovenste station.
  • Deze route (heen en retour) is ongeveer 12 kilometer en is uit te breiden met een extra stuk van ruim een uur stijgen naar de Kampenwand.
  • Een derde mogelijkheid is de wandeling omhoog (of vice versa) van het dalstation van de kabelbaan tot de Hochplatte. Een pittige route van ongeveer 13 kilometer. Afdalen doe je daarna weer met de kabelbaan.
  • Goede wandelschoenen zijn aanbevolen en een wandelstok kan ook handig zijn.
  • Kijk voor je start goed naar de weersvoorspelling en neem laagjeskleding mee. Het weer in de bergen kan snel omslaan.
  • Horeca; de prachtig gelegen alpenhut op de Piesenhausener Hochalm. Openingstijden mei tot Kirchweihmontag (half oktober) . Eenvoudige maaltijd en drinken.
  • Nog meer horeca op de de Oberauerbrunst alm als je kiest voor onze route en in de plaats Mühlau.
  • Meer informatie over de wandelroutes en omgeving vind je op deze site.
  • Let op; hiken in de bergen is anders dan in Nederland. Neem voldoende te drinken en eten mee.

Als je dit een leuke wandeling lijkt is de mooiste bergwandeling bij het Gardameer, naar de Monte Altissimo, vast ook wat voor jou. Lees er alles over in het uitgebreide blog.

Of klik even door naar de pagina met al mijn wandel tips voor Europa!

Geplaatst in bergwandeling, Duitsland, wandelen, Wandelen in Europa, wandelvakantie.