Wiebelen en slingeren; de trein van Hsipaw naar Pyin Oo Lwin (en Mandalay)

Als je van Mandelay naar Hsipaw  of vice versa reist kun je dit op meerdere manieren doen. Een leuke  en goedkope manier is om (voor een deel van de rit) de trein te pakken. Vanuit Mandalay vertrekt de trein al erg vroeg in de ochtend en als echt avondmens werd ik niet echt blij van die vier uur 's morgens. De trein van Hsipaw vertrekt om 09:40 uur en dat leek me een betere deal. En zo zitten we nu dus in de upperclass wagon (geen houten bankjes maar zachtere stoelen, geen gek idee voor deze rit) van de trein die ons naar Pyin Oo Lwin zal brengen. Op het station hebben we nog wat lekkere snacks en fruit ingeslagen voor onderweg  en we zijn keurig op tijd vertrokken.

rps20150215_212535

Schudden en schommelen.

De trein maakt al snel haar reputatie waar als we binnen enkele minuten na vertrek al enorm beginnen te schudden en schommelen. Het is werkelijk bijzonder om te zien hoe de wagons voor en achter die van ons een geheel eigen leven leiden en alle kanten uit bewegen. Hoe sneller we rijden, hoe meer beweging er in zit. Het is een wonder dat ze nog op de rails blijven. Naast het zijwaarts slingeren gaan we ook nog af en toe flink op en neer waarbij je het gevoel hebt dat je bijna uit je stoel geslingerd wordt. Onze eigen wagon lijkt behoorlijk rustig te rijden maar al snel komen spontaan de eerste rugzakken van reizigers uit de bagagerekken naar beneden vallen. Gelukig hebben we gelezen dat we met het kopen van de kaartjes ook een levensverzekering hebben afgesloten van wel 0,87 kyat, ofwel 0,07 Eurocent! Geen zorgen dus! Na wat ren en vliegwerk van alle kanten staat binnen no time de meeste bagage op de grond en kunnen we weer rustig naar buiten kijken in plaats van naar boven.

Geweldig uitzicht.

De ramen staan open en omdat de trein, zoals je wel zult begrijpen, niet zo veel vaart kan maken kunnen we mooi naar buiten kijken. Het eerste deel van de rit brengt ons door bergachtige gebieden met veel akkers en bossen. De trein passeert maar twee keer per dag en blijkt een hele happening voor de mensen die rondom het spoor op het land aan het werk zijn, of die in de dorpjes aan het spoor wonen. Kinderen komen van alle kanten aanrennen om naar ons te zwaaien, armen stoppen spontaan met werken om de ogen de kost te geven. Geregeld is er een stop om even de benen te strekken of een hapje te kopen bij 1 van de verkopers die elke keer weer op de stations staan te wachten. We maken een wat langere stop in Kyaukme, de enige plaats waar nog een handjevol toeristen op de trein stapt. Kyaukme is groter dan Hsipaw en nog weer een stapje minder toeristisch, zo op het eerste gezicht ziet het er leuk uit. Tussen de twee plaatsen kun je ook meerdaagse trekkings lopen, wie weet een volgende keer......

rps20150215_212030

rps20150215_212336

rps20150215_212142

Het Gokteik viaduct.

 Een bijzonder stuk van de rit nadert: het Gokteik viaduct, gebouwd in 1901 en met haar 700 meter lengte eens de grootste spoorbrug ter wereld. Vlak voor het viaduct maken we een korte stop. Een dappere toerist besluit naar de brug te lopen voor het maken van een foto maar als we ineens weer beginnen te rijden komt hij in lichte paniek naar de wagon rennen. Het is machtig mooi om te zien hoe we stapvoets de grote kloof onder ons passeren. In de diepte glinstert een rivier en er staan veel grote bomen. Ik ben blij dat we het zo rustig aan doen, want ik had niet graag al schuddend en stuiterend over deze kloof gereden, het lijkt me een lange weg naar beneden.

rps20150215_211228

rps20150215_211947

 Het laatste stukje.

Na het passeren van het viaduct zijn we uit het bergachtige deel en zetten we er iets meer vaart  in. We stuiteren nog een uur of anderhalf verder en arriveren met een klein uur vertraging in Pyin Oo lwin waar we de reis met 1 nacht zullen onderbreken. De volgende dag zullen we dan met de bus of shared taxi naar Mandalay verder reizen, afhankelijk van het aanbod in de middag. Het hoog gelegen Pyin Oo Lwin is een mooie plek voor een korte stop en het laatste deel van het treintraject schijnt minder mooi en erg tijdrovend te zijn, genoeg gewiebeld voor vandaag.

 

Handig om te weten:

  • Ik heb op mijn reizen altijd heel veel aan de site "The man in seat 61". Deze is up to date en betrouwbaar (voor zover mijn ervaringen)
  • De trein komt ongeveer om 17:30 uur aan. Het traject is wel gevoelig voor vertraging dus het kan ook zo maar later worden. Wij hadden 15 minuten vertraging maar ik heb ook weleens iemand gesproken die 5 UUR! vertraging had.

Heb jij weleens een bijzondere treinreis gemaakt?

 

 

rps20150215_212606

rps20150215_212718

Geplaatst in Azie, Myanmar.

8 reacties

  1. Tjonge, wat zullen jullie blij zijn geweest met die comfortabele stoelen en geen houten banken. Volgens mij niet echt een traject voor iemand die snel wagenziek wordt met al dat gehots en gehobbel maar aan de andere kant is het natuurlijk ook een unieke ervaring.

  2. Dag Ivonne,
    Wat is het leuk om op jouw website rond te kijken. Ik geniet van al jouw foto’s en verhalen.
    Jouw foto van de maand vind ik ook een leuk idee!
    Hartelijke groet,
    Corrie

  3. Super leuk, een hele belevenis ! Ik vind treinreizen ook altijd erg leuk in het buitenland ! Dat kan ook niet anders als dochter van een spoorman 😊😊 Mijn mooiste treinreis was in Ecuador in 1997 toen mocht je nog op het dak zitten ! Koud en langs diepe afgronden door de Andes, maar zooo mooi !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *