wandelen in de Beierse Alpen uitzichtpunt

Wandelen in de Beierse Alpen bij de Chiemsee

Tijdens onze week in het zuiden van Duitsland gingen we diverse keren wandelen in de Beierse Alpen. Een prachtig gebied vol uitdagende klimmetjes, bergmeren, bossen, alpenweides met berghutten en spectaculaire vergezichten. Van onze camping kregen we een tip voor een mooie route en dat bleek een echt pareltje. Wandel je met ons mee?

Het startpunt van de wandeling

Vanaf camping Zellersee is het een korte rit naar het startpunt van de route. Als we in Hinterwössen aankomen is het even zoeken naar de juiste plek. De parkeerplaats blijkt een stuk buiten het dorp te liggen en staat in het dorp niet goed aangegeven. Na wat navragen en een  korte fotostop rijden we verder en kan ons dagje wandelen in de Beierse Alpen beginnen. We bekijken het gebied even op het grote bord en daarna beginnen we aan onze klim. Helaas is er geen toilet op de parkeerplaats zodat ik iets verderop even de bosjes in moet duiken.

wandelen in de Beierse Alpen Hinterwössen

wandelen in de Beierse Alpen informatiebord

Bos en watervallen

Het eerste deel van de route gaat over een breed pad door het bos. De naastgelegen stroom is ingedamd door een serie kleine watervallen en zorgt voor een aangenaam geluid tijdens het lopen. We komen slechts 2 andere wandelaars tegen en genieten van de rust en geluiden van de vogels. Na een klein uur komen we bij een splitsing. Daar slaan we linksaf richting de Stoibermöseralm en vervolgen de wandeling door het Vogelspitz Naturwaldreservat.

wandelen in de Beierse Alpen watervallen langs pad

wandelen in de Beierse Alpen geen plastic bordje

Heel goed dit bordje! Onderweg zien we geen enkel stukje afval....

Wandelen door een sprookjesbos in Beieren

Het Vogelspitz Naturwaldreservat is één van de grootste natuurreservaten in Beieren. Je vind er een bijzonder boslandschap en het leuke is dat er alles aan wordt gedaan om het zo natuurlijk mogelijk te houden. Als er iets valt dan valt het, weghalen of verplaatsen gebeurt alleen als het gevaarlijk is. Opletten voor vallende takken dus, maar vooral genieten van al het groen en de rotsformaties. We voelen ons als Hans en Grietje in het sprookjesbos, overweldigd maar dan met een goede afloop.

wandelen in de Beierse Alpen Vogelspitz Naturreservat

wandelen in de Beierse Alpen Vogelspitz Naturwaldreservat

Koffie en Käsetorte bij de berghut

Als we uit het bos komen zitten we op één van de hoogste punten van de route. Even later strijken we neer op het terras van de berghut op de Stoibenmöseralm en laten ons de koffie en Käsetorte goed smaken. Na deze gezellige stop wandelen we verder richting de Taubensee. De route staat goed aangegeven via gele bordjes en rood-witte markeringen onderweg.

Een groep Duitse wandelaars komt ons tegemoet. "Is het nog ver naar de berghut, we hebben enorme honger" zegt één van hen en we kunnen ze positief geruststellen.  Wij strijken even later neer op een bakje met uitzicht en eten daar onze boterhammen op. Is er een betere plek voor een picknicklunch?

wandelen in de Beierse Alpen berghut Stoibermöseralm

wandelen in de Beierse Alpen berghut Stoibermöseralm koffie und Käsetorte

wandelen in de Beierse Alpen koe in alpenweide

wandelen in de Beierse Alpen uitzichtpunt

Grensoverschreidend wandelen

De route gaat een klein stukje door Oostenrijk en brengt ons naar de Taubensee. Een grensoverschrijdende wandeling dus waarbij we wandelen in de Beierse Alpen combineren met wandelen in Tirol. Hier ervaren we goed hoe dicht we tegen de grens met Oostenrijk aanzitten.

De Taubensee is één van de bergmeren in de regio en een hele mooie plek om even te relaxen of te zwemmen op een warme dag.  Als we verder lopen is er even twijfel want de Chiemhauseralm, onze volgende stop, staat niet op het eerste bord. Gelukkig zijn we er al snel uit met behulp van de kaart en controle op de telefoon. Een klein stukje omhoog en dan vrijwel gelijk rechtsaf.

wandelen in de Beierse Alpen Taubensee

wandelen in de Beierse Alpen alpenbloem

Het laatste deel van de route

De berghut op de Chiemhauseralm ziet er schattig uit maar is ouder en heeft een stuk minder voorzieningen dan de vorige. Ik plas op het gat in de plank dat voor een toilet door moet gaan en we drinken een vreemdsoortig drankje. Cola is er niet, maar wel een drankje dat cola combineert met sinaasappelsap. Het klinkt gek, maar volgens de uitbaatster is het erg lekker en dat is het ook.

We pakken de route terug naar Hinterwössen en beginnen aan een lange afdaling, deels over hetzelfde pad waar we startten. Onderweg komen we een stel tegen dat met rood bezwete hoofden puffend de weg naar boven aflegt. Wij zijn blij dat we alleen nog maar naar beneden gaan. En zo komt er een eind aan onze dag wandelen in de Beierse Alpen. Tevreden stappen we in de auto en rijden terug naar de camping.

wandelen in de Beierse Alpen berghut Chiemhauseralm

wandelen in de Beierse Alpen terugweg door bos

Beierse Alpen eindpunt route

Handig om te weten over wandelen in de Beierse Alpen;

• De totale afstand die wij liepen is ongeveer 10 kilometer en stijgt en daalt behoorlijk. (Totale stijging ca 1300 meter)
  • Parkeren doe je op de Wanderparkplatz Hinterwössen, Taubenseestraße, 83246 Unterwössen, Duitsland.
  • Goede (berg) wandelschoenen zijn aanbevolen, een wandelstok kan handig zijn maar wij liepen zonder.
  • Zorg voor voldoende water en indien gewenst wat te eten of snacken. Aanvullen kan in de berghut (zie kopje horeca)
  • Als je aan het wandelen bent is de route duidelijk aangegeven via gele bordjes met daarop de geschatte wandeltijd en het eindpunt
  • Wil je de route wijzigen dan kan dat makkelijk ter plekke nog. Kijk voor de beste info op het overzichtsbord op de parkeerplaats
  • Horeca; op de Chiemhauseralm is een simpele berghut waar je wat kunt drinken. De hut op de Stoibermöseralm voorziet ook in een eenvoudige maaltijd of wat lekkers en is dagelijks open van eind mei tot begin oktober.

Nog meer wandeltips voor Beieren;

Geplaatst in bergwandeling, Duitsland, Oostenrijk, wandelen, Wandelen in Europa, wandelvakantie.